Διεξαγωγή της διδασκαλίας   

 

 

          Πριν προχωρήσω στην διεξαγωγή της διδασκαλίας θα πρέπει να αναφέρω ότι το κριτήριο που καθορίζει την αποτελεσματικότητα της διδακτικής πράξης, δεν εξαρτάται μόνο από τη χρήση της όποιας κατάλληλης διδακτικής μεθόδου, αφού οι μαθητές αποτελούν ο καθένας ξεχωριστή προσωπικότητα.

          Λαμβάνοντας υπόψη τα διάφορα κοινωνικά γνωρίσματα αλλά κατά έμψυχα χαρακτηριστικά διαπιστώνουμε ότι οι μαθητές διαφέρουν ως προς τον τρόπο μάθησης, τα κίνητρα, τις εμπειρίες, κ.λ.π.. Για το λόγο αυτό δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη διδακτική μέθοδος αλλά πολλές.

          Οι βασικοί παράγοντες που θα βοηθήσουν τον δάσκαλο στην επιλογή διδακτικών μεθόδων είναι:

i.                    Η τοποθέτηση των δραστηριοτήτων μάθησης σε σειρά προτεραιότητας.

ii.                  Η κατανομή του κατάλληλου χρόνου για τις διάφορες διδακτικές ενέργειες.

iii.                Η επιλογή του χρήσιμου για τους μαθητές.

 

          Ο δάσκαλος θα πρέπει να διαθέσει τις δυνάμεις του, και το χρόνο του έτσι ώστε να αποδειχθεί αποτελεσματικός. Το Αναλυτικό Πρόγραμμα δεν καθορίζει ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Πιστεύω όμως, ότι μέσα σε μια διδακτική ώρα των 45 λεπτών, είναι δυνατόν οι μαθητές να αποκομίσουν μορφωτικά αγαθά από την ενότητα.

          Στις ενέργειες που θα κάνω δεν θα καθορίζω κάποιο συγκεκριμένο χρόνο. Αν αυτό γινόταν θα ήταν λάθος, γιατί κατά τη διάρκεια μιας διδασκαλίας αναπτύσσονται ορισμένα ενδιαφέροντα, που επιβάλλουν τον περιορισμό κάποιας άλλης. Οι διδακτικές ενέργειες που θα ακολουθήσω είναι οι εξής:

α. Η διέγερση της προσοχής του μαθητή.

β. Η πληροφόρηση των μαθητών για τον στόχο ή τους στόχους της μάθησης.

γ. Η διέγερση για την ανάκληση των προηγουμένων στοιχείων ή δυνατοτήτων.

δ. Η παρουσίαση του υλικού που είναι για μάθηση.

ε. Η πρόβλεψη οδηγιών μάθησης.

στ. Η πρόκληση της εκτέλεσης των ενεργειών του μαθητή.

ζ. Η πρόβλεψη για επανατροφοδότηση.

η. Η εκτίμηση της εκτέλεσης των ενεργειών του μαθητή.

θ. Η ενίσχυση της συγκράτησης και μεταφοράς της μάθησης.

 

          Οι διδακτικές ενέργειες δεν αποτελούν μέθοδο διδασκαλίας, αλλά συνιστούν την πορεία της, που έχει σκοπό την μεθοδολογία της μάθησης.