ΑναλυτιKA

 

γ. Η διέγερση για την ανάκληση των προηγούμενων σχετικών στοιχείων ή δυνατοτήτων

 

          Ο Δάσκαλος με την ενέργειά του αυτή προσπαθεί να υποβοηθήσει την ανάκληση δυνατοτήτων, τα στοιχεία δηλαδή, που βρίσκονται στην μακροπρόθεσμη μνήμη του μαθητή πριν διδάξω τα νέα μορφωτικά στοιχεία. Έτσι, ο δάσκαλος, μπορεί να υποβάλλει ερωτήσεις για να διαπιστώσουν αν οι μαθητές θυμούνται ορισμένα στοιχεία που έχουν διδαχθεί στην προηγούμενη τάξη ή σε άλλες ενότητες, που έχουν σχέση με την ενότητα που πρόκειται να διδαχθεί.

          Επειδή δεν μπορεί να γίνει πρόσφατη αναδρομή, με αυτό εννοώ, επειδή το μάθημα αυτό που κάνουμε είναι στην ΣΤ’ τάξη, στην Ε’ τάξη δεν υπάρχει περίπου σχετική ενότητα που να έχουν διδαχθεί οι μαθητές, ώστε να υπάρχει μια μικρή προεργασία. Μολονότι μπορούμε να πούμε ότι στην Δ’ τάξη γίνεται μια αναφορά στο κεφάλαιο «Πώς προστατεύουμε τη φύση». Έτσι, θα ρωτήσω στους μαθητές, «Ποια προστατευτικά μέτρα παίρνουν οι άνθρωποι για να προλάβουν τους κινδύνους που απειλούν τη φύση και τα ζώα που ζουν σ’ αυτήν;». Τα παιδιά θα μου δώσουν απαντήσεις για τους Εθνικούς Δρυμούς, τους Υδροβιότοπους, τα Εκτροφεία και τα Καταφύγια Ζώων (βλ. εποπτικό υλικό, εικόνα 1.0).

Θα τα ρωτήσω:

          «Γιατί απαγορεύεται στους Εθνικούς Δρυμούς, το άναμμα της φωτιάς, η κατασκήνωση, η κοπή λουλουδιών, η απομάκρυνση φωλιών, αυγών ή νεοσσών;».

Ή και

          «Γιατί απαγορεύεται στους Εθνικούς Δρυμούς η παράνομη κατοχή όπλων ή παγίδων, το ψάρεμα;» Την ίδια επίσης ερώτηση μπορούμε να την επεκτείνουμε: «Γιατί απαγορεύεται το τραγούδι και γενικά η πρόκληση θορύβων, απόρριψη σκουπιδιών, το κάπνισμα;».

          Τα παιδιά αν θυμούνται μπορεί να μου απαντήσουν για την προστασία των Εθνικών Δρυμών και των Υδροβιοτόπων, αν δεν μπορούν θα τους πω πληροφοριακά ότι οι παραπάνω απαγορεύσεις και η προστασία ορισμένων περιοχών της Ελλάδας έχει ως αποτέλεσμα την προστασία των ζώων αυτών των συγκεκριμένων περιοχών. Εδώ θα επισημάνουμε ότι όλες οι παραπάνω απαγορεύσεις και η ιδιαίτερη προστασία των συγκεκριμένων περιοχών δημιουργήθηκαν από τις καταχρήσεις των παραπάνω απαγορεύσεων, που φυσικά τις προκάλεσε σε ένα μεγάλο ποσοστό ο άνθρωπος.

          Έτσι, θα αρχίσω τη διδασκαλία μου και θα την συνεχίσω με την παρουσίαση του εποπτικού υλικού.