ΑναλυτιKA

 

α. Η διέγερση της προσοχής του μαθητή

 

          Η διέγερση της προσοχής είναι σημαντικό στοιχείο γιατί, χωρίς αυτή όλες οι επόμενες διδακτικές ενέργειες δεν υλοποιούνται σε ικανοποιητικό βαθμό.

          Η διέγερση της προσοχής επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους. Εδώ πρέπει να σημειώσω, ότι ο δάσκαλος θα πρέπει να έχει αναδιφήσει σε σχετική βιβλιογραφία, να έχει ενημερωθεί πολύ καλά για το θέμα ώστε να μπορεί να απαντήσει σε τυχόν απορίες των μαθητών.

          Θα έλεγα λοιπόν στα παιδιά, μπαίνοντας στην τάξη μια εμπειρία που σίγουρα θα τους διέγειρε την προσοχή.

 

          «Εχθές παιδιά που έβλεπα τηλεόραση παρακολούθησα μια εκπομπή για το πώς φτιάχνετε ένα παλτό από γούνα και συγκεκριμένα από ζώα».

Ή

          «Εχθές είδα στις ειδήσεις μια ομάδα πέντε ανθρώπων, οι οποίο συνελήφθησαν από την αστυνομία για παράνομο εμπόριο σπάνιων ζώων».

Ή

          «Παιδιά μπορούμε να κυνηγάμε όποτε θέλουμε;».

Ή

          «Όταν σήμερα το πρωί άνοιξα το γραμματοκιβώτιο, είδα ενημερωτικά φυλλάδια και γράφουν «στηρίξτε το έργο προστασίας της φύσης». Επίσης υπήρχαν και άλλα φυλλάδια που έγραφαν «προστατέψτε με!» και είχε διάφορες φωτογραφίες ζώων από κάτω που δεν τα συναντάμε συχνά τριγύρω μας. Ακόμα είχε ένα άλλο φυλλάδιο, το οποίο έγραφε: «γνωρίστε και προστατέψτε τα σπάνια ζώα και πουλιά της Ελλάδας», το οποίο είχε και αυτό φωτογραφικό υλικό.

 

          Από τις παραπάνω περιπτώσεις ανάλογα ποια θα διάλεγα μπαίνοντας στην τάξη να αναφέρω θα τους έθετα αντίστοιχα και την κατάλληλη ερώτηση, εάν αυτοί είχαν καμιά φορά μια τέτοια ή παραπλήσια εμπειρία στη ζωή τους. Μερικά παιδιά θα απαντήσουν ΝΑΙ και άλλα ΟΧΙ.

          Από τις παραπάνω περιπτώσεις ανάλογα ποια θα επέλεγα θα ξεκινούσα τη διδασκαλία μου. Έτσι θα έλεγα μετά στους μαθητές: Σήμερα παιδά θα μιλήσουμε για συγκεκριμένες κατηγορίες ζώων, τα οποία απειλούνται ή κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Αυτές λοιπόν, οι συγκεκριμένες κατηγορίες ζώων άλλοτε τις βλέπουμε καθημερινά και άλλα ζώα που δεν τα βλέπουμε γιατί είναι μακριά μας.

          Θα δούμε σήμερα γιατί απειλούνται αυτά τα συγκεκριμένα ζώα (τις άμεσες και έμμεσες απειλές τους), πώς μπορούμε να τα προστατέψουμε αυτά τα ζώα; Και γιατί πρέπει να υπάρχουν αυτά τα ζώα;

          Παρακάτω θα πληροφορήσω τους μαθητές για τους στόχους της μάθησης.