6. Ενδεικτικό διάγραμμα διδασκαλίας του φθόγγου Χ.χ.

Α. Εξέταση της προηγούμενης ενότητας

1.   Τα παιδιά ένα - ένα διαβάζουν για επανάληψη γνωστούς φθόγγους - συλλαβές - λέξεις από πίνακες της αίθουσας. Επιμένουμε σε όσα παιδιά δυσκολεύονται.

2.   Διαβάζουμε την ορθογραφία και τις λέξεις που είναι γραμμένες στον πίνακα από την προηγούμενη και τις καλύπτουμε.

3.   Γράφουμε την ορθογραφία , ο δάσκαλος υπαγορεύει αργά , υπαγορεύουμε και μερικά γράμματα από τα προηγούμενα.

4.   Διορθώνουμε την ορθογραφία από τον πίνακα με τα παιδιά και κάθε παιδί διορθώνει τα λάθη του και γράφει το σωστό.

5.   Διαβάζουμε το χθεσινό κείμενο , κάθε παιδί από λίγο και επιμένουμε στη σωστή προφορά των φθόγγων και των λέξεων.

Β. Νέα ενότητα - Νέο γράμμα

1.   Κείμενο εργασίας από το σχολικό εγχειρίδιο

Το Χελωνάκι

Χα και χα και χόι και χόι ,

ένα τόσο χελωνάκι , πατά εδώ , πατά εκεί

στο χώμα και στη χλόη

Μασά εδώ , μασά εκεί

το λάχανο , το μαρουλάκι.

2.   Συζητούμε λίγο πιο πάνω στην εικόνα του βιβλίου και έπειτα βγάζουμε την πρότυπη λέξη , τη γράφουμε στον πίνακα και κάτω από εικόνα και μόνη της. Αναλύουμε την πρότυπη λέξη και απομονώνουμε το νέο γράμμα. Αυτό γίνεται με όσους τρόπους μπορούμε προφορικά , γραπτά στον πίνακα , με κόψιμο καρτέλας κ.α.

3.   Το καινούριο γράμμα απομονώνεται , αναγνωρίζεται , προφέρεται , βρίσκεται μέσα σε λέξεις , το γράφουμε στον πίνακα , στον αέρα , το φτιάχνουμε με πλαστελίνη, με καλαμάκια , το φτιάχνουν τα παιδιά σε χαρτόνι και το χρωματίζουν κ.α

4. Δραστηριότητες εμπέδωσης του φθόγγου

·     Οδηγούμε τα παιδιά να βρουν λέξεις που αρχίζουν από Χ. π.χ χειμώνας , χιλιάρικο , χέρι κ.α

·     Λέω λέξεις π.χ. Γιάννης , Λένα , Χαρά : ποια αρχίζει από Χ ;

·     Κάνω στήλη συλλαβών στον πίνακα και διαβάζουμε : Χα , Χε , Χο , Χη , Χω.....

·     Δημιουργώ στον πίνακα την πεταλούδα και τα παιδιά διαβάζουν τις συλλαβές

 

·     Λέω συλλαβές και τα παιδιά τις φτιάχνουν στο θρανίο τους με κινητά γράμματα.

·     Ανάλυση και σύνθεση λέξεων

χωνί

χων....

χω.....

χ....

χω....

χων....

χωνί

 

·     Γράφω λέξεις στον πίνακα , τα παιδιά τις διαβάζουν φωναχτά ή όποιο τη βρίσκει μου τη λέει στο αυτί.

·     Συμπλήρωση κενών σε λέξεις π.χ. μά... η ,  ..... ώμα ,   .... αλί ,     κ.α.

5.   Γυρνάμε στο κείμενο και γράφουμε στον πίνακα τις καινούριες λέξεις και τις διαβάζουν τα παιδιά. Γράφουμε το κείμενο στον πίνακα και το καινούριο γράμμα γράφεται σε διαφορετικό χρώμα , τα παιδιά διαβάζουν το κείμενο πολλές φορές , διαβάζουν σκόρπιες λέξεις με το αναγνωστικό παραθυράκι και γράφουν λέξεις με υπαγόρευση του δασκάλου.

Γ. Συμπλήρωση εργασιών

Ο δάσκαλος εξηγεί και βοηθά , όταν κάποια εργασία παρουσιάζει δυσκολίες ή εμφανίζεται για πρώτη φορά ( μπορεί να γραφτεί και στον πίνακα ). Οι εργασίες διορθώνονται από τα παιδιά.  Το γράφω και μαθαίνω και οι λέξεις της καρτέλας γράφονται στον πίνακα , τα παιδιά τα διαβάζουν , τα λένε απ΄ έξω και μετά τα γράφουν.

Η ορθογραφία παραμένει γραμμένη στον πίνακα μέχρι την επομένη. Με τις λέξεις της καρτέλας τα παιδιά κάνουν προφορικά προτάσεις και ο δάσκαλος συμπληρώνει υποδειγματικά στο τετράδιο τους το καινούριο γράμμα και την πρότυπη λέξη για γραπτή άσκηση στο σπίτι..

Φύλλο εργασίας ( ενδεικτικό )

1.   Κυκλώνω το γράμμα Χ στις λέξεις : χώμα , λάχανο , Μιχάλης , χελιδόνι

2.   Συμπληρώνω στις λέξεις το γράμμα Χ και διαβάζω – άρακας, -αμόγελο,  ρο-αλητό,
λα-ανικά.

3. Γράφω και διαβάζω τις λέξεις που κρύβονται στις κλειστές γραμμές

 

4.   Γράφω και μαθαίνω

    Ο Μιχάλης πατά στο χαλί εδώ κι εκεί.

5. Λέξεις για την καρτέλα : εδώ , εκεί. , χελωνάκι

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ