Επιμέρους στόχοι για την Α΄Δημοτικού

3. Επιμέρους στόχοι για την Α΄ Δημοτικού

3.Α. Προφορικός Λόγος

Ειδικότερα στην Α΄ Δημοτικού επιδιώκεται να οργανωθεί λογικά ο προφορικός λόγος του παιδιού, να χρησιμοποιούνται σωστά οι απλές δομές της γλώσσας και το απλό λεξιλόγιο.
Για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου ασκούμε το μικρό μαθητή να ακούει και να απαντά χωρίς να ξεφεύγει από το θέμα με το διάλογο, τις δραματοποιήσεις και τα παιχνίδια ρόλων μέσα από τις εκδηλώσεις της σχολικής ζωής. Επιδιώκουμε να μπορεί να περιγράφει πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις, να αφηγείται ιστορίες και παραμύθια και να αναγνωρίζει τα συναισθήματα και τις διαθέσεις των γύρω του.
Να μπορεί να αρθρώνει και να προφέρει σωστά με ασκήσεις ορθής προφοράς λέξεις της ελληνικής γλώσσας. Να είναι ικανός να διατυπώνει ερωτηματικές αρνητικές και καταφατικές προτάσεις, να χρησιμοποιεί σωστά το απλό λεξιλόγιο και τους τύπους του ρήματος για να τοποθετεί τα γεγονότα στη χρονική τους θέση, κάνοντας προφορικά προτάσεις με τη χρήση διαφόρων λέξεων μέσα σ΄ αυτές. 

3.Β. Γραπτός λόγος

3.Β.1. Ανάγνωση 

Με τον γραπτό λόγο επιδιώκουμε να κατακτήσει το παιδί βασικές δεξιότητες ανάγνωσης και κατανόησης των γραπτών κειμένων, καθώς και την ανεύρεση και χρήση της πληροφορίας που αυτά περιέχουν. Οι αναγνωστικές ικανότητες πρέπει να οικοδομούνται με βάση τον προφορικό λόγο και τις εμπειρίες των παιδιών. Με τον γραπτό λόγο επιδιώκουμε να συνειδητοποιήσει ο μαθητής τη σχέση γραπτής και προφορικής γλώσσας και ότι η γραφή χρησιμοποιείται για να μεταφέρει μηνύματα μέσα από τα διάφορα βιβλία, τα περιοδικά, τα ημερολόγια κ.λ.π.
Να κατακτήσει το βασικό μηχανισμό ανάγνωσης (που στηρίζεται στη σχέση φθόγγων - γραμμάτων), να μπορεί να διαβάζει προτάσεις και να τις αναλύει σε λέξεις - συλλαβές - φθόγγους και να τις ανασυνθέτει. Να διαβάζει μικρό κείμενο και να το κατανοεί, να ακούει κείμενα που διάβασε άλλος αποδίδοντας ελεύθερα το νόημα τους, να απομνημονεύει μικρά έμμετρα κείμενα για απαγγελία ή δραματοποίηση και να αναγνωρίζει τα βασικά είδη κειμένου (έμμετρο - πεζό - διαλογικό - περιγραφικό, κ.λ.π ). Επίσης να μπορεί να εμπλουτίζει και να αποσαφηνίζει το λεξιλόγιο του.

3.Β.2. Γραφή και παραγωγή γραπτού λόγου

Να αναπτύξει το παιδί την ικανότητα να γράφει και να διατυπώνει γραπτά νοήματα. Ασκείται ο μαθητής να αντιληφθεί ότι επικοινωνεί με τους άλλους με τα γραπτά του. Μαθαίνει να αντιγράφει σωστά λέξεις ή φράσεις, να γράφει μικρά λεκτικά σύνολα και να τα ανακοινώνει, να επινοεί τη συνέχεια μιας ιστορίας και να τη γράφει και να διαπιστώσει ότι επικοινωνεί καλύτερα με τους άλλους, όταν χρησιμοποιεί τις κατάλληλες λέξεις στη σωστή τους θέση.

3.Β.3. Λογοτεχνία

Να έρθει το παιδί σε επαφή με καταξιωμένα κείμενα ελληνικής και λαϊκής λογοτεχνίας και να αναπτύξει τη δημιουργική του φαντασία.
Να ψυχαγωγείται από τα κείμενα, να ενθαρρύνεται στην έκφραση δικών του ιστοριών, να εξοικειωθεί και να αγαπήσει το λογοτεχνικό βιβλίο. 

3.Γ. Λεξιλόγιο - Γραμματική

Επιδιώκουμε την αποσαφήνιση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του παιδιού για να μπορεί να επικοινωνεί καθημερινά και στον γραπτό και στον προφορικό του λόγο. Επίσης να συνειδητοποιήσει βασικά στοιχεία της δομής και λειτουργίας της γλώσσας με τη διαίσθηση και την πρακτική εφαρμογή κανόνων. Να μπορεί να σχηματίζει προφορικά και γραπτά βασικές προτάσεις, να αντιληφθεί το ρόλο του ρήματος, να χρησιμοποιεί το ουσιαστικό σαν υποκείμενο, αντικείμενο και κατηγορούμενο και την προσωπική αντωνυμία σαν υποκείμενο. Να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί σωστά στην ανάγνωση και στην γραφή τα δίψηφα, τους συνδυασμούς, τους διφθόγγους και τα συμπλέγματα. 


3.Δ. Διαχείριση της πληροφορίας 

Επιδιώκεται να γίνει ικανό το παιδί να αναζητεί πληροφορίες και να αποκωδικοποιεί οπτικά και ακουστικά σήματα. Να μπορεί το παιδί να εντοπιζει και να αξιολογεί διάφορες πληροφορίες χρησιμοποιώντας διαφορετικές πηγές.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ