Σαλβαντόρ Νταλί

Ισπανός ζωγράφος, συγγραφέας και σκηνοθέτης (1904-1989). Γεννήθηκε σε μια μικρή πόλη της Καταλωνίας τη Φιγκουέρας. Κατά μια έννοια ολόκληρος ο κόσμος του Νταλί αποτελούνταν από τη Φιγκουέρας, από την πεδιάδα του Αμπουρντάν, όπου βρίσκεται η πόλη του, από το μικρό ψαροχώρι του Καδακές και από το γειτονικό Πορτ Λιγκάτ, όπου έχτισε το σπίτι του. Αυτά συνθέτουν το ''σκηνικό'' της πλειοψηφίας των έργων του, ακόμη κι όταν σε πρώτο πλάνο βρίσκεται μια σταύρωση ή ένας εμφύλιος πόλεμος.

Ο Νταλί προερχόταν από μια μεσοαστική οικογένεια με κύρος και στην παιδική του ηλικία απέκτησε περισσότερες απ' ότι ήταν λογικό νευρώσεις και ιδεοληψίες σχετικά με το σεξ. Όταν πήγε να σπουδάσει ζωγραφική στη Μαδρίτη (1921-1926) ήταν εξαιρετικά καταρτισμένος γύρω από την τέχνη. Ανέπτυξε στενή φιλία με τον ποιητή Λόρκα και τον σκηνοθέτη Μπονουέλ με τον οποίο ο Νταλί έκανε την περίφημη ταινία ''Ένας Ανδαλουσιανός Σκύλος'' (1929).

Γύρω στα 1927, ο Νταλί άρχισε ολοένα και πιο πολύ να έλκεται από το Σουρεαλισμό. Το 1929, ο Νταλί καθιερώθηκε ως μέλος της ομάδας με τη βοήθεια της Γκαλά Ελυάρ.Ο Νταλί ζωγράφισε τα πιο διάσημα έργα του στη δεκαετία 1929-39, χρησιμοποιώντας μια ''παρανοϊκο- κριτική'' μέθοδο δικής του επινόησης. Αυτή περιλάμβανε ποικίλες φόρμες παράλογου συσχετισμού, με τη χρήση κυρίως εικόνων που άλλαζαν ανάλογα με την οπτική του θεατή, έτσι ώστε ένα σύνολο στρατιωτών που μάχονταν να είναι δυνατό ξαφνικά να εκληφθεί και σαν το πρόσωπο μιας γυναίκας. Ένα διακριτικό γνώρισμα της τέχνης του Νταλί ήταν πως, όσο εκκεντρικό κι αν ήταν το θέμα του, ήταν ζωγραφισμένο πάντοτε με μια άψογη ''ακαδημαϊκή'' τεχνική, με ''φωτογραφική'' ακρίβεια τέτοια, που οι περισσότεροι από τους σύγχρονούς του πρωτοποριακούς καλλιτέχνες θεωρούσαν ξεπερασμένη.

dali1.gif (112346 bytes) image4.gif (122471 bytes)