Σχεδιασμός δίωρης διδασκαλίας

Στόχοι του μαθήματος

Οι μαθητές θα πρέπει:

Μορφή διδασκαλίας: Διερευνητική-διαλογική

Εποπτικά μέσα:

Διαφάνειες

Φωτογραφίες

Βιβλιάρια υγείας παιδιών

Μεζούρα, ζυγαριά

Ανακλαστικός προβολέας

Περιγραφή Διδασκαλίας (Διδακτικές ενέργειες)

1η ώρα

Ξεκινάμε με διέγερση της προσοχής των μαθητών η οποία μπορεί να γίνει με αναφορά σε απόκτηση νέου μέλους στην οικογένεια κάποιου μαθητή (αν έχει συμβεί πρόσφατα αυτό) ή φωτογραφίες του διδάσκοντος, από τη γέννηση και τα στάδια της ανάπτυξής του. Δημιουργείται προβληματική κατάσταση και μπαίνουν ερωτήματα του τύπου:

Στο σημείο αυτό πληροφορούμε τους μαθητές για τους στόχους της διδασκαλίας μας.

Σήμερα θα μιλήσουμε για το πώς γεννιέται και μεγαλώνει ο άνθρωπος

Συνεχίζοντας ανακαλούμε στην μνήμη των παιδιών προαποκτημένες γνώσεις σχετικές με τη γέννηση και την ανάπτυξη φυτών και ζώων με ερωτήσεις:

Προβληματισμός για το πώς ξεκινά η ζωή ενός ανθρώπου. Υποθέσεις μαθητών.

Δείχνουμε διαφάνεια με ένα ζευγάρι που η γυναίκα είναι έγκυος, για να ενεργοποιήσουμε τους αντιληπτικούς μηχανισμούς των παιδιών και υποστηρίζουμε τη σκέψη τους με ερωτήσεις:

Καταθέτουν τις παρατηρήσεις τους, διατυπώνουν τις εκτιμήσεις τους (μάλλον κάποια γνωρίζουν τι συμβαίνει). Από τη συζήτηση που ακολουθεί αποσαφηνίζονται οι έννοιες των λέξεων έγκυος (εγκυμοσύνη), έμβρυο, μήτρα. Γράφονται στον πίνακα για υποστήριξη της βραχυπρόθεσμης μνήμης.

Προβληματισμός από το δάσκαλο για το ρόλο του άνδρα στο ξεκίνημα του νέου ανθρώπου, με ερωτήσεις:

Ακούμε τις υποθέσεις τους και στη συνέχεια δείχνουμε διαφάνεια.

Υποστηρίζουμε τη σκέψη με ερωτήσεις:

Παρατηρώντας τις εικόνες και με βάση τις εμπειρίες από την καθημερινή ζωή, ακολουθεί συζήτηση και ανακαλύπτουν το ρόλο (συμμετοχή) του άνδρα. (Σε λεπτομέρειες για τη σύλληψη βάση του αναλυτικού προγράμματος δεν μπαίνουμε.)

Δείχνουμε διαφάνεια με τις φάσεις της κύησης. Προβληματισμός από το δάσκαλο, παρατήρηση, ενεργοποίηση της σκέψης των μαθητών με ερωτήσεις του τύπου:

Δείχνουμε διαφάνεια.

Εδώ αποσαφηνίζονται με την παρέμβαση του δασκάλου, αν χρειαστεί, οι έννοιες έμβρυο όσο κυοφορείται, βρέφος (μωρό, νεογέννητο, νεογνό) μετά τη γέννηση.

 

Μετά τη συζήτηση περνάμε στη γέννηση.

Υποθέσεις μαθητών. Παρουσιάζουμε διαφάνεια με εικόνες της γέννησης. Ακολουθούν ερωτήσεις.

Ζητούμε να ανακαλέσουν στη μνήμη τους διηγήσεις της οικογένειάς, σχετικές με τη γέννησή τους, τα συναισθήματα των γονέων τους και της ευρύτερης οικογένειας, τα δώρα που δέχτηκαν τότε.

Ζητούμε να φέρουν για την επόμενη διδακτική ώρα (επόμενη μέρα), μερικές φωτογραφίες τους από τη γέννησή τους έως σήμερα τραβηγμένες σε διαφορετικές χρονικές στιγμές π.χ. από τα γενέθλιά τους κάθε χρόνο, το ατομικό βιβλιάριο υγείας, όπου φαίνεται η αύξηση του βάρους-ύψους, καθώς και η ψυχοκινητική ανάπτυξη από τη γέννηση τους έως σήμερα.

2η ώρα

Σύνδεση με τα προηγούμενα (κύηση, γέννηση).

Ζητούμε να παρατηρήσουν τις φωτογραφίες που έφεραν και προβληματίζουμε τους μαθητές για τις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα του ανθρώπου μετά τη γέννηση, ενεργοποιώντας και υποστηρίζοντας τη σκέψη τους με ερωτήσεις:

Παρατηρώντας τις φωτογραφίες και το βιβλιάριο υγείας (που περιλαμβάνει στοιχεία για την αύξηση βάρους, ύψους κ.τ.λ.) κάνουν τις συγκρίσεις, τις διαπιστώσεις τους και με συζήτηση καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι συνεχώς βαραίνουν, ψηλώνουν και αποκτούν μεγαλύτερη δύναμη και δεξιότητες που δεν είχαν πριν. Οι λέξεις βάρος, ύψος, δύναμη, γράφονται στον πίνακα. Στο σημείο αυτό ζυγίζονται και μετρούν το ύψος τους.

Στη συνέχεια βάζουμε τον προβληματισμό για το μέχρι πότε θα μεγαλώνουμε.

Δείχνουμε διαφάνεια με τα στάδια της ανάπτυξης, θέτοντας ερωτήματα του τύπου:

Ακολουθεί συζήτηση. Συμπεραίνουν, ότι κάπου σταματάει η αύξηση του ύψους, αλλά ίσως όχι η αύξηση του βάρους ή των ψυχοκινητικών δεξιοτήτων.

Για να ανακαλύψουν τη σχέση υγείας και ανάπτυξης, μπαίνει ο προβληματισμός, γιατί αθλούνται (κολυμβητήριο, γυμναστική ,παιχνίδι), τι άλλο κάνουν για να μεγαλώσουν σωστά.

Δείχνουμε διαφάνεια, με υγιεινές συνήθειες (ισορροπημένη διατροφή, ύπνος, ατομική καθαριότητα).

Με συζήτηση προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε υγιεινές συνήθειες που έχουν και βοηθούν στην ανάπτυξη.

Επιστροφή στην κεντρική σελίδα.