ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ

 

Για να προσεγγίσουμε το μύθο με τους μαθητές μας και να μη σταθούμε μόνο στο ιστορικό πλαίσιο του μύθου είναι αναγκαίο να γίνει διαθεματική προσέγγιση. Το θέμα μας προσφέρεται απόλυτα μιας και ο μύθος έχει στοιχεία από όλα τα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές μας. Θα πρέπει βέβαια να προσθέσουμε ότι η μορφή του Θησέα όπως μας έχει φτάσει είναι παράδειγμα μίμησης. Ο ήρωας που έβαλε πάνω από τον εαυτό του το συνολικό συμφέρον και ο ανθρωπισμός του είναι στοιχεία που οι μαθητές μας θα πρέπει να διδαχθούν μιας και λείπουν τόσο πολύ από τη σημερινή μας εποχή, του ωχαδελφισμού και του υπέρμετρου εγωισμού στις σχέσεις μας με τους άλλους. Ο Θησέας είναι αυτός ο ηγέτης που καταξιώνεται μέσα από αγώνες και όχι από την κοινωνική του και μόνο θέση. Είναι φιλεύσπλαχνος και κοινωνικά δίκαιος. Μέσα από τη μελέτη του μύθου ο μικρός μαθητής μπορεί να διαμορφώσει χαρακτήρα και να υιοθετήσει διαφορετικές στάσεις ζωής απέναντι στους συνανθρώπους του. Μη ξεχνάμε ότι τα παιδιά βρίσκονται σε πολύ μικρή ηλικία που θα μπορούσαν να αντλήσουν θετικά στοιχεία από τη διδασκαλία τέτοιων μύθων. Σαν εκπαιδευτικοί έχουμε υποχρέωση να δείξουμε στα παιδιά μας, ιδιαίτερα στην σημερινή εποχή που τα πρότυπα είναι το εύκολο κέρδος και η προσωπική προβολή με κάθε μέσο και τρόπο, ότι η κοινωνία μας για να επιβιώσει χρειάζεται να υπερβάλουμε εαυτό πολλές φορές και να θέτουμε το κοινό συμφέρον πάνω από το προσωπικό.

Στη διδασκαλία των μαθημάτων και ξεκινώντας από το μάθημα της Γλώσσας θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε το μύθο μέσα από λογοτεχνικά βιβλία που έχουν γραφτεί με θέμα τον ήρωά μας καθώς και μέσα από σύγχρονα παραμύθια με παρόμοια θέματα. Οι μαθητές θα μπορούσαν να βρουν κοινά στοιχεία, πως παρουσιάζεται το θέμα του ανθρωπισμού μέσα στην σύγχρονη πεζογραφία και στα παραμύθια, τους αγώνες εναντίον των θηρίων ακόμη και μέσα από τη χριστιανική παράδοση (Άγιος Γεώργιος).

Στη Μελέτη του περιβάλλοντος οι μαθητές μπορούν να ακολουθήσουν την πορεία του Θησέα μέσα από το χάρτη και να εντοπίσουν τους χώρους της δράσης του. Στα πλαίσια του μαθήματος θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί και επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού ώστε οι μαθητές μας να έρθουν ακόνη πιο κοντά στον ήρωα.

Στο μάθημα της Κοινωνικής και πολιτικής αγωγής θα σταθούμε στη μελέτη των πολιτευμάτων και την εξέλιξή τους στο πέρασμα του χρόνου. Η θεμελίωση της Δημοκρατίας και η πρώτη απόπειρα του Θησέα να νομοθετήσει υπέρ του λαού. Ακόμη μέσα από την ένωση των πολιτειών της Αττικής γης από το Θησέα μπορούμε να φτάσουμε στο σημερινό σύστημα της συνένωσης των Δήμων με το σχέδιο Καποδίστριας. Άραγε μήπως ο πρώτος θεμελιωτής ήταν ο Θησέας;

Στην Αισθητική αγωγή τα παιδιά μπορούν να δραματοποιήσουν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι κάποιους από τους άθλους του ήρωα. Ακόμη θα έχουν τη δυνατότητα να ζωγραφίσουν ή να δημιουργήσουν μακέτες με θέμα ένα αγαπημένο τους άθλο ή ακόμη και να κατασκευάσουμε κούκλες με απλά υλικά ώστε να παίξουμε το μύθο στο κουκλοθέατρο.

Στο μάθημα της Φυσικής αγωγής θα διδάξουμε στα παιδιά τον τσακώνικο χορό –είναι χορός της Πελοποννήσου- που τα βήματά του αναπαριστούν το Λαβύρινθο και προέρχεται από το χορό γερανό που είχαν χορέψει ο Θησέας και οι σύντροφοί του στη Δήλο.

Τέλος στα πλαίσια της Διαπολιτισμικής αγωγής θα πρέπει να σταθούμε στην αποδοχή του ξένου από το Θησέα και την ισοπολιτεία που έδωσε σ’ αυτούς κατά τη διάρκεια της βασιλείας του. Ο Θησέας ήταν ο ίδιος ξένος και έγινε αποδεκτός από την πολιτεία και τους κατοίκους της . Εξάλλου προέρχεται από πατέρα που έχει σχέση με τη θάλασσα που φέρνει κοντά ξένους λαούς και πολιτισμούς. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που η χώρα μας υποδέχεται οικονομικούς μετανάστες και η πραγματικότητα του πολυπολιτισμικού σχολείου είναι ζωντανή, είναι υποχρέωση μας να σταθούμε στο θέμα της αποδοχής του ξένου, του διαφορετικού. Εάν στην τάξη μας υπάρχουν παιδιά από άλλα κράτη θα μπορούσαμε να τους ζητήσουμε να μας διηγηθούν παρόμοιους μύθους από τις χώρες τους.