Εισαγωγή

 

          Το θέμα που θα επιχειρήσω να αναπτύξω εμπεριέχεται στο Ζ. Κεφάλαιο της ΣΤ’ τάξης «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» και συγκεκριμένα στην ενότητα 3, «Το φυσικό περιβάλλον κινδυνεύει».

          Έχει γίνει μια επεξεργασία επιφανειακή στην Α’ τάξη στο μάθημα «Φροντίζουμε και προστατεύουμε τα ζώα», στην Γ’ τάξη «Πώς ο άνθρωπος καταστρέφει το περιβάλλον», στην Δ’ τάξη «Πώς προστατεύουμε τη φύση».

          Όπως ανέφερα παραπάνω στις προηγούμενες τάξεις έχει γίνει μια έμμεση επέμβαση στο θέμα, δηλαδή έχουμε τη βάση να προσεγγίσουμε τα αίτια που προκαλούν την εξαφάνιση ζώων και φυτών ότι αφορά την επέμβαση του ανθρώπου στο περιβάλλον και οι ζημιές που προκύπτουν από την επέμβαση αυτή σε διάφορα επίπεδα του περιβάλλοντος.

          Ο τίτλος του θέματος που πρέπει να αναπτύξω είναι «Ζώα και Φυτά που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν στην πατρίδα μας».

          Το θέμα αυτό χωρίζεται σε δύο διδακτικές ενότητες:

Α)      Ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν ή είναι προς εξαφάνιση στην πατρίδα μας.

Β)      Φυτά που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν ή είναι προς εξαφάνιση στην πατρίδα μας.

          Επειδή θα χρειαστεί να γίνουν δύο διαφορετικές διδασκαλίες, γιατί μεν συμπίπτουν ως προς τα διαφέροντα του θέματος, ανήκουν σε δύο μεγάλες κατηγορίες Ζώα / Φυτά.

Έτσι πρέπει να προσκολληθεί κάθε κατηγορία στο κεφάλαιο της που την αντιστοιχεί, ώστε να γίνει πιο αναλυτική η επεξεργασία του θέματος, να δοθεί η σωστή διάσταση και να μην γίνει μια περιληπτική αναφορά και στις δύο κατηγορίες λόγω έλλειψης χρόνου.

          Για το λόγο αυτό τις βλέπω σαν δύο ξεχωριστές οντότητες και θα επιλέξω να αναπτύξω την πρώτη διδακτική ενότητα «Ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν στην πατρίδα μας».

          Πρέπει να σημειωθεί ότι στην εργασία αυτή θα έπαιζε ρόλο το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Από τη στιγμή όμως που δεν αναφέρεται μέσα στο Αναλυτικό Πρόγραμμα τίποτε συγκεκριμένο πάνω σ’ αυτό το θέμα, απλά το αγγίζει θα έλεγα επιφανειακά, δεν θα γίνει απόλυτη προσκόλληση πάνω σε αυτό. Αυτό φυσικά θα ίσχυε και στην αντίθετη περίπτωση.

          Έτσι στην ενότητα αυτή θα προσπαθήσω να συντάξω εξειδικευμένους στόχους, που θα ανταποκρίνονται σε είδη μάθησης, από τους τέσσερις τομείς (γνωστικό, συναισθηματικό, ψυχοκινητικό, συμμετοχικό). Οι στόχοι αυτοί δεν διατυπώνονται αυθαίρετα αλλά πηγάζουν από το Αναλυτικό Πρόγραμμα και για να εφαρμοστεί τα όσα λεει το Αναλυτικό Πρόγραμμα και για να εφαρμοστεί τα όσα λεει το Αναλυτικό Πρόγραμμα θα πρέπει ο δάσκαλος να μην παίζει το ρόλο του προφορικού μεταδότη των γνώσεων αλλά να έχει περιθώρια πρωτοβουλίας και αυτενέργειας. Να δίνει επίσης τη δυνατότητα στους μαθητές, να αυτενεργούν και να ανακαλύπτουν μόνοι τους τη γνώση, μέσα από την παροχή προβληματικών καταστάσεων και με ερωτήσεις διερευνητικού περιεχομένου, με ερωτήσεις κρίσεως και με ερωτήσεις που καλλιεργούν την δημιουργικότητα.