ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
“ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ”
Το θέμα προσεγγίζεται διαθεματικά. Για το λόγο αυτό ορίζουμε την ενότητα ως “ευκαιριακή ενότητα”, που είναι δυνατόν να διδαχθεί με την ευκαιρία π.χ. της επετείου της ένταξης της Ελλάδας στην Ε.Ε. Απαιτούνται για την διδασκαλία της τρεις και πλέον διδακτικές ώρες. Προτρέπεται η ενεργητική μάθηση.
Προσεγγίζεται μέσω των τομέων:
της λογοτεχνίας Αφορά μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού
της ιστορίας
της γεωγραφία
της μελέτης περιβάλλοντος
της αισθητικής αγωγής
Επιδιώκονται στόχοι:
β)
Από το χώρο της Γεωγραφίας. Γνωριμία με τον Ελλαδικό χώρο (εφόσον πρόκειται για αλλοεθνείς μαθητές), επισήμανση του ελληνικού χώρου (εφόσον πρόκειται για Έλληνες μαθητές). Γνωριμία με περιοχές που άκμασαν ανάλογοι μύθοι (για το σύνολο των μαθητών). Αναφορά ιδιαίτερη στα ευρωπαϊκά κράτη που εμφανίζουν ανάλογο μύθο.γ)
Από το χώρο Μελέτης Περιβάλλοντος. Γνωριμία με τα αγγεία, που συνιστούν πηγή για ιστορική έρευνα, ιδιαίτερη τέχνη που άκμασε στον ελλαδικό χώρο καθώς και γνωριμία με την διαδικασία (χημική) που έβαφαν τα αγγεία.δ)
Από το χώρο της αισθητικής αγωγής γνωριμία με τους ιδιαίτερους χρωματισμούς των μελανόμορφων και ερυθρόμορφων αγγείων. Πλαστική (κατασκευή μικροαγγείων με πηλό). Γνωριμία με έργα καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από τον Προμηθέα (αναφορά σε ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, λογοτεχνία).
Για την διδασκαλία της ενότητας χρησιμοποιείται ένα διδακτικό εγχειρίδιο που σαν δράση επιδιώκει την δημιουργία της αίσθησης ενός ιδιαίτερου διδακτικού αφιερώματος, μιας ιδιαίτερης μαθησιακής δράσης.
Περιλαμβάνει:
Λογοτεχνικά κείμενα (μικρής έκτασης) που αφορούν το μύθο
Χάρτες της Ευρώπης και Ασίας, χάρτη της Ελλάδας.
Πληροφοριακό υλικό για τους θεούς Αττάρ, Άγνι, Έα, Λόκι
και την τέχνη της κεραμικής.
Γραμμική αναπαράσταση αγγείου με τον Προμηθέα.
Φύλλα εργασιών.
Έγχρωμες απεικονίσεις έργων τέχνης.
Η αφόρμηση της διδασκαλίας γίνεται με το άκουσμα του κομματιού του Μπετόβεν.
Η διδασκαλία διέρχεται (και μέσω της διάταξης της ύλης).
α.
Από ένα πρώτο στάδιο γνωριμίας με τον μύθο και το ελλαδικό πολιτιστικό του περιβάλλον.β.
Από ένα δεύτερο στάδιο γνωριμίας με τους εμφανίζοντες αναλογίες μύθους και το ευρωπαϊκό και πανανθρώπινο ιστορικό περιβάλλον.γ.
Από ένα τρίτο στάδιο συσχέτισης των κατακτήσεων από τα προηγούμενα στάδια.