ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

“ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ”

Το θέμα προσεγγίζεται διαθεματικά. Για το λόγο αυτό ορίζουμε την ενότητα ως “ευκαιριακή ενότητα”, που είναι δυνατόν να διδαχθεί με την ευκαιρία π.χ. της επετείου της ένταξης της Ελλάδας στην Ε.Ε. Απαιτούνται για την διδασκαλία της τρεις και πλέον διδακτικές ώρες. Προτρέπεται η ενεργητική μάθηση.

Προσεγγίζεται μέσω των τομέων:

της λογοτεχνίας Αφορά μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

της ιστορίας

της γεωγραφία

της μελέτης περιβάλλοντος

της αισθητικής αγωγής

Επιδιώκονται στόχοι:

  1. Γνωστικοί. α) Από το χώρο της Μυθολογίας γνώση του μύθου των Προμηθέα, Λόκι, Άγνι, Έα, Αττάρ. Αναφορές στους μύθους του Επιμηθέα, της Πανδώρας. Ένταξη (περιεκτική και συνοπτική) στο περιβάλλον της ελληνικής ιστορίας.
  2. β) Από το χώρο της Γεωγραφίας. Γνωριμία με τον Ελλαδικό χώρο (εφόσον πρόκειται για αλλοεθνείς μαθητές), επισήμανση του ελληνικού χώρου (εφόσον πρόκειται για Έλληνες μαθητές). Γνωριμία με περιοχές που άκμασαν ανάλογοι μύθοι (για το σύνολο των μαθητών). Αναφορά ιδιαίτερη στα ευρωπαϊκά κράτη που εμφανίζουν ανάλογο μύθο.

    γ) Από το χώρο Μελέτης Περιβάλλοντος. Γνωριμία με τα αγγεία, που συνιστούν πηγή για ιστορική έρευνα, ιδιαίτερη τέχνη που άκμασε στον ελλαδικό χώρο καθώς και γνωριμία με την διαδικασία (χημική) που έβαφαν τα αγγεία.

    δ) Από το χώρο της αισθητικής αγωγής γνωριμία με τους ιδιαίτερους χρωματισμούς των μελανόμορφων και ερυθρόμορφων αγγείων. Πλαστική (κατασκευή μικροαγγείων με πηλό). Γνωριμία με έργα καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από τον Προμηθέα (αναφορά σε ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, λογοτεχνία).

  3. Κοινωνικοί: Προβάλλεται το θαρραλέο και δοτικό πνεύμα του ήρωα, η προνοητικότητα και επινοητικότητα που αναδεικνύεται από τη δράση του, η πολιτική αποφασιστικότητα και η πολιτική αμφισβήτηση της αυθεντίας που υπαινίσσεται ο μύθος του, η έφεση για γνώση και αξιοποίησή της. Προβάλλεται επίσης η αποτελεσματικότητα της δράσης του στην κατεύθυνση του κοινού καλού. Δίνεται το κριτήριο ώστε ν’ αξιολογείται η μεταφορική χρήση της έννοιας “σύγχρονος Προμηθέας”. Προβάλλονται οι ευρωπαϊκές και παγκόσμιες ανάλογες αναζητήσεις μέσα από τους μύθους των Θεών Έα, Λόκι, Αττάρ και Άγνι.
  4.  

     

  5. Συναισθηματικά: Επιδιώκεται η έγερση θετικών συναισθημάτων προς τον ήρωα και τις πράξεις του (θαυμασμός, διάθεση ανάληψης πρωτοβουλίας, διάθεση έρευνας (επιστημοφιλική ενόρμηση κατά Frend), ανάπτυξη πνεύματος αλληλεγγύης, συμπάθεια στον ήρωα και τους πάσχοντες συνανθρώπους, εκτίμηση τέλος της συνολικής προσφοράς του αρχετυπικού αυτού μύθου στο πλαίσιο της ελληνικής πνευματικής κληρονομιάς αλλά και στο πλαίσιο της συνολικής ιστορίας του ανθρώπινου πολιτισμού.
  6. Ψυχοκινητικοί: Συμμετοχή σε ομαδικές βιωματικές ασκήσεις (προβολικές ασκήσεις – Δραματοποίηση), ατομικές δραστηριότητες αισθητικής αγωγής (Ζωγραφική), ασκήσεις σύγκρισης γνωστικών δεδομένων και εξοικείωση με ερεθίσματα τέχνης ποικίλων τεχνοτροπιών (αρχαία ελληνική τέχνη, δυτική και ανατολικά ζωγραφική, μουσική).

Για την διδασκαλία της ενότητας χρησιμοποιείται ένα διδακτικό εγχειρίδιο που σαν δράση επιδιώκει την δημιουργία της αίσθησης ενός ιδιαίτερου διδακτικού αφιερώματος, μιας ιδιαίτερης μαθησιακής δράσης.

Περιλαμβάνει:

Λογοτεχνικά κείμενα (μικρής έκτασης) που αφορούν το μύθο

Χάρτες της Ευρώπης και Ασίας, χάρτη της Ελλάδας.

Πληροφοριακό υλικό για τους θεούς Αττάρ, Άγνι, Έα, Λόκι

και την τέχνη της κεραμικής.

Γραμμική αναπαράσταση αγγείου με τον Προμηθέα.

Φύλλα εργασιών.

Έγχρωμες απεικονίσεις έργων τέχνης.

Η αφόρμηση της διδασκαλίας γίνεται με το άκουσμα του κομματιού του Μπετόβεν.

Η διδασκαλία διέρχεται (και μέσω της διάταξης της ύλης).

α. Από ένα πρώτο στάδιο γνωριμίας με τον μύθο και το ελλαδικό πολιτιστικό του περιβάλλον.

β. Από ένα δεύτερο στάδιο γνωριμίας με τους εμφανίζοντες αναλογίες μύθους και το ευρωπαϊκό και πανανθρώπινο ιστορικό περιβάλλον.

γ. Από ένα τρίτο στάδιο συσχέτισης των κατακτήσεων από τα προηγούμενα στάδια.