Γ. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Έλεγχος σχετικών γνώσεων

Ξεκινούμε με ερωτήσεις τέτοιες ώστε οι μαθητές να επαναφέρουν στη μνήμη τους σχετικές με το θέμα γνώσεις και εμπειρίες, π.χ.

- Πόσες και ποιες είναι οι φυσικές καταστάσεις με τις οποίες συναντούμε τα υλικά σώματα;

Απάντηση: Είναι τρεις: η στερεή, η υγρή και η αέρια.

- Το νερό σε ποια μορφή της ύλης θα το κατατάξουμε;

Αυθόρμητα θα απαντήσουν: Στην υγρή μορφή, αλλά αν τα προτρέψουμε να σκεφτούν λίγο περισσότερο, θα απαντήσουν και υγρή και στερεή και αέρια, ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες το συναντάμε.

- Ποιο είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα των αερίων;

Απάντηση: Δεν έχουν ούτε σταθερό σχήμα, ούτε σταθερό όγκο.

- Τα μόρια των αερίων βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους ή σε μικρές;

Απάντηση: Σε μεγάλη.

- Τα μόρια κινούνται με μεγάλη ταχύτητα ή με μικρή;

Απάντηση: Με μεγάλη.

- Ποια είναι η κύρια διαφορά μεταξύ υγρών και αερίων;

Απάντηση: Η απόσταση μεταξύ των μορίων τους.

- Τα αέρια και τα υγρά πως λέγονται με μια λέξη ;

Απάντηση: Ρευστά.

- Ποιο παιδί θυμάται να μας πει την Αρχή του Αρχιμήδη στα υγρά;

Απάντηση: Οποιοδήποτε σώμα βυθιζόμενο σε ένα ρευστό δέχεται μια δύναμη προς τα πάνω που λέγεται άνωση, η οποία είναι ίση με το βάρος του εκτοπιζόμενου ρευστού.