Έλεγχος σχετικών γνώσεων
Ξεκινούμε με ερωτήσεις τέτοιες ώστε οι μαθητές να επαναφέρουν στη μνήμη τους σχετικές με το θέμα γνώσεις και εμπειρίες, π.χ.
- Πόσες και ποιες είναι οι φυσικές καταστάσεις με τις οποίες συναντούμε τα υλικά σώματα;
Απάντηση: Είναι τρεις: η στερεή, η υγρή και η αέρια.
- Το νερό σε ποια μορφή της ύλης θα το κατατάξουμε;
Αυθόρμητα θα απαντήσουν: Στην υγρή μορφή, αλλά αν τα προτρέψουμε να σκεφτούν λίγο περισσότερο, θα απαντήσουν και υγρή και στερεή και αέρια, ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες το συναντάμε.
- Ποιο είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα των αερίων;
Απάντηση: Δεν έχουν ούτε σταθερό σχήμα, ούτε σταθερό όγκο.
- Τα μόρια των αερίων βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις μεταξύ τους ή σε μικρές;
Απάντηση: Σε μεγάλη.
- Τα μόρια κινούνται με μεγάλη ταχύτητα ή με μικρή;
Απάντηση: Με μεγάλη.
- Ποια είναι η κύρια διαφορά μεταξύ υγρών και αερίων;
Απάντηση: Η απόσταση μεταξύ των μορίων τους.
- Τα αέρια και τα υγρά πως λέγονται με μια λέξη ;
Απάντηση: Ρευστά.
- Ποιο παιδί θυμάται να μας πει την Αρχή του Αρχιμήδη στα υγρά;
Απάντηση: Οποιοδήποτε σώμα βυθιζόμενο σε ένα ρευστό δέχεται μια δύναμη προς τα πάνω που λέγεται άνωση, η οποία είναι ίση με το βάρος του εκτοπιζόμενου ρευστού.