Αξιολόγηση του προγράμματος από τα παιδιά και τον εκπαιδευτικό

Ολοκληρώνοντας την προσπάθεια τους για την όσο το δυνατόν καλύτερη διεξαγωγή αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος δάσκαλος και μαθητές, αξιολογούν το έργο τους από κοινού, καταλήγοντας σε χρήσιμα συμπεράσματα.

Οι μαθητές αναφέρουν όλες τις εμπειρίες και ικανότητες που απέκτησαν κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος, καταθέτουν τις νέες διαθέσεις τους, επαναπροσδιορίζουν τις στάσεις τους απέναντι σε πρόσωπα, γεγονότα και καταστάσεις, αναλύουν τις συμπεριφορές που διέγραψαν σ’ όλη τους αυτή την προσπάθεια.

Επίσης, εντοπίζουν τυχόν αδυναμίες τους, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, τα εμπόδια που κλήθηκαν να προσπεράσουν προκειμένου να φτάσουν στο στόχο τους και τα προβλήματα που κλήθηκαν να λύσουν πολλές φορές, άλλοτε με επιτυχία και άλλοτε όχι, κατά την εφαρμογή του προγράμματος.

Βάζουν επίσης σε σειρά τα μεθοδολογικά στάδια που ακολούθησαν, προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός του προγράμματος και που αποτελούν εφόδια και για μετέπειτα ενασχόληση τους με θέματα παρόμοιου ενδιαφέροντος.

falainothiria.jpg (54968 bytes)

Ο δάσκαλος τώρα από την πλευρά του, κάνει κι εκείνος τη δική του αξιολόγηση για τον εαυτό του.

Καταγράφει τις εμπειρίες του, ταξινομεί τις νέες γνώσεις του και επισημαίνει τα λάθη που έκανε κατά την εφαρμογή του προγράμματος. Κρίνει τα μεθοδολογικά του βήματα και επικροτεί ή απορρίπτει μερικά από αυτά.

Όποια κι αν είναι όμως η συγκομιδή των καρπών της προσπάθειας του εκείνο που έχει αξία είναι αυτή ακριβώς η προσπάθεια. Τα θετικά τα κρατάμε και τα αρνητικά δεν τα επαναλαμβάνουμε. Επαναλαμβάνουμε μόνο την προσπάθεια για ένα νέο πρόγραμμα.

Στο τέλος παροτρύνονται όλα τα παιδιά να γράψουν ένα σκέφτομαι και γράφω αναφορικά με τις νέες γνώσεις που απέκτησαν, το οποίο αποτελεί ντοκουμέντο και επισφράγιση της όλης προσπάθειας τους. Αυτό, ή το παίρνει μαζί του ο δάσκαλος έχοντάς το σαν ενθύμιο ή μένει στο αρχείο του σχολείου πάλι ως ενθύμιο της προσπάθειας των συγκεκριμένων μαθητών και παραδείγματος προς μίμηση των παιδιών που θα έλθουν στα επόμενα χρόνια στο σχολείο αυτό.