ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ
ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ
ΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ
Ειδικοί μαθησιακοί στόχοι προς τους οποίους μπορεί ο εκπαιδευτικός να κατευθύνει τη διδακτική διαδικασία της Α.τ.Κ.:
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ : Οι μαθητές να κατανοήσουν :
·
Τις
βασικές έννοιες/ιδέες-κλειδιά, πχ. :
κατανόηση της έννοιας της ανάγκης και της
επιθυμίας, της επιλογής, της αξίας του
χρήματος, της συμβουλής της πληροφόρησης,
της ορθής διαχείρισης των χρημάτων, της
προστασίας.
·
Το
ρόλο του καταναλωτή σε σχέση με άλλους
κοινωνικούς ρόλους
·
Την
ποικιλία των ατομικών αποφάσεων σε σχέση με
τις πολυποίκιλες επιδράσεις της οικονομίας
της αγοράς, πχ. αφθονία προϊόντων, εκπτώσεις
στις τιμές, προσφορές,
ελκυστική συσκευασία, διαφημιστικές
προκλήσεις κ.ά. Τα βασικά δικαιώματα και
υποχρεώσεις, πχ. οικονομικά, υγιεινής,
προστασίας, διεκδίκησης, μεταβίβασης,
πρόνοιας, αστικά, εργασιακά, κ.ά.
·
Τις
σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις
απέναντι στα κακά προϊόντα, τις
αναξιόπιστες υπηρεσίες, τις παραπλανητικές
διαφημίσεις, την ψευδή πληροφόρηση, την
αναποτελεσματική προστασία της υγιεινής
και του περιβάλλοντος.
· Τους τρόπους προώθησης και αντιπροσώπευσης καταναλωτικών ζητημάτων, πχ. σύμβουλοι, οργανώσεις, ενώσεις και τοπικές πρωτοβουλίες.
· ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ. Οι μαθητές να είναι ικανοί :
·
Να
αναπτύσσουν κριτική σκέψη στις
καταναλωτικές πληροφορίες και συμβουλές
από μια ποικιλία πηγών,
συμπεριλαμβανομένων των διαφημιστικών,
παραγωγών, κατασκευαστών, επισήμων
ανακοινώσεων, εκδόσεων καταναλωτών κ.ά.
·
Να
αποφασίζουν την επιλογή και την κατάλληλη
χρήση αγαθών και υπηρεσιών, με σεβασμό σε
κριτήρια όπως κόστος, συμβατότητα, ασφάλεια,
καταλληλότητα, αντοχή , στερεότητα,
αξιοπιστία και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
·
Να
διαχειρίζονται τα χρήματά τους
αποτελεσματικά μέσα από τη διαμόρφωση ενός
προϋπολογισμού περιορισμένων εσόδων.
·
Να
μάθουν να εκφράζουν παράπονα, διαμαρτυρίες
και απόψεις γραπτού και οπτικού τύπου.
ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ . Οι μαθητές να είναι σε θέση:
·
Να
διαμορφώσουν μια αίσθηση υπευθυνότητας
απέναντι στα καταναλωτικά προβλήματα ως
άτομα, ως μέλη της οικογένειάς των και ως
μέλη της κοινωνίας.
·
Να
κάνουν κριτική εκτίμηση και αξιολόγηση των
δεδομένων γύρω από τα προϊόντα , τα αγαθών
και τις υπηρεσίες .
·
Να
εκτιμούν και να αξιολογούν τις συγκρούσεις
συμφερόντων μεταξύ των καταναλωτών και των
παραγωγών, των κατασκευαστών και των
προμηθευτών προϊόντων και υπηρεσιών.
·
Να
αναπτύξουν μια υπεύθυνη στάση προς τις
κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις
της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς σε
σχέση με την υγεία, τη διατροφή, την
ασφάλεια, την ασφάλεια, τη μόλυνση και τη
ρύπανση, την καλλιέργεια του εδάφους και
την εξάντληση των πηγών.
·
Να αναγνωρίσουν την αξία και την
προσφορά της συνεργασίας μεταξύ των
οργανώσεων των καταναλωτών ώστε να ασκούν
κατάλληλη πίεση προς τους υπεύθυνους της
παραγωγής προϊόντων
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ αποβλέπει
Έννοιες
Επιλογή
·
Καταναλωτικές
αξίες και συμπεριφορά
·
Διαχείριση
οικονομικών
·
Χρήση
προϊόντων και υπηρεσιών
·
Ισότητα
στην πρόσβαση.
Συμμετοχή
·
Υπευθυνότητα
·
Συνέπειες
της πράξης
·
Αποτελέσματα
της δράσης
·
Δικαιώματα
καταναλωτή
Πληροφόρηση
·
Συνθήκες
αγοράς
·
Μ.Μ.Ε
- διαφήμιση
·
Μορφές
/ τύποι συσκευασίας
·
Κανόνες
– οδηγίες χρήσεως
·
Ποιότητα-
υγιεινή των προϊόντων
στάσεις
Αυτοεκτίμηση *
Υπευθυνότητα
*
Κριτική
στάση *
Διεκδίκηση
δικαιωμάτων *
Συμμετοχικότητα
*
Συλλογικότητα
*
γνώσεις
·
Μεθόδων
παραγωγής/ οργάνωσης/ τυποποίησης/
διακίνησης/ διάθεσης/ παροχής/ κατανάλωσης
προϊόντων, υπηρεσιών, αγαθών.
·
Δικαιωμάτων
και υποχρεώσεων
·
Αλληλεπίδρασης
ανθρώπου και κοινωνίας.
·
Διαφημιστικών
μηνυμάτων
·
Οδηγιών
χρήσεως, , προστασίας και υγιεινής των
προϊόντων.
ικανότητες
·
Αναζήτηση
πληροφορίας και συμβουλών.
·
Επικοινωνία.
·
Λήψη
αποφάσεων.
·
Σχεδιασμός
διαχείρισης οικονομικών.
·
Αξιολόγηση
·
Κριτική
σκέψη.
·
Επίλυση
προβλημάτων.
·
Αντιμετώπιση
αντίπαλων καταστάσεων.
στην
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Η Α.τ.Κ. διαμέσου γνωστικών αντικειμένων του Αναλυτικού Προγράμματος
·
Γλώσσα |
·
Προφορικός
λόγος ·
Ανάγνωση ·
Γραφή |
·
Συζήτηση,
συγκρίσεις για το τι αρέσει, πού το
αγόρασε, πόσο κοστίζει, γιατί το επέλεξε
– έκφραση παραπόνων κ.ά. ·
Αναγνώριση
σημάτων, συμβόλων, ετικετών, οδηγιών κ.ά. ·
Σύνταξη
επιστολών παραπόνων. |
|
·
Μαθηματικά |
·
Χρήση και
εφαρμογή μαθηματικών εννοιών ·
Μετρήσεις ·
Συλλογή
δεδομένων ·
Γραφικές
παραστάσεις |
·
Αναγνώριση
τιμών, υπολογισμός κόστους/εξόδων,
επιλογή ποσοτήτων (τιμή ανά κιλό κλπ) ·
Υπολογισμός και
σύγκριση ποσοτήτων (τιμές ανά προϊόν) ·
Κατανόηση απλών
γραφημάτων, κλιμάκων κλπ. |
|
·
Φυσικές
επιστήμες |
·
Έρευνα – Γνώση
για τα υλικά για τους τρόπους και τις
μεθόδους παραγωγής κατασκευής και
συσκευασίας ·
Αναγνώριση
ιδιοτήτων προϊόντων και σκευασμάτων,
οδηγιών χρήσεως, μεθόδων ελέγχου
ποιότητας κ.ά. |
·
Διατύπωση
ερωτήσεων – απαντήσεων σε θέματα που
αφορούν τα διάφορα προϊόντα ·
Αναγνώριση
τρόπων ελέγχου της αξιοπιστίας και της
καταλληλότητάς τους (καθαρά, ασφαλή,
πρακτικά κλπ) |
|
·
Ιστορία |
·
Γνώση,
κατανόηση των ιστορικών δεδομένων (οικονομικών,
κοινωνικών, πολιτισμικών) στις διάφορες
εποχές ·
Συγκριτική
χρήση του ιστορικού υλικού ·
Εξήγηση/ερμηνεία
των ιστορικών δεδομένων |
·
Διερεύνηση των
οικονομικών συνθηκών στις διάφορες
εποχές ·
Μελέτη των
αλλαγών που επήλθαν ·
Σύγκριση
συνθηκών σε διάφορες χρονικές περιόδους
και σε διαφορετικές ομάδες πληθυσμού. ·
Ερμηνεία/εξήγηση
των καταναλωτικών συνθηκών στις
διάφορες εποχές ·
Λαογραφικές
παραδόσεις, ήθη, έθιμα κλπ. |
·
Γεωγραφία |
·
Γνώση/κατανόηση
γεωγραφικών δεδομένων ·
Θέματα τοπικής
γεωγραφίας/κοινωνίας ·
Θέματα διεθνούς
περιβάλλοντος |
·
Κατανόηση
συνθηκών φυσικού / κοινωνικού
περιβάλλοντος ·
Αναγνώριση
διαφορετικών αναγκών/ιδιαιτεροτήτων
των ανθρώπινων κοινωνιών στις περιοχές
της γης ·
Εξήγηση /
ερμηνεία των αναγκών/επιλογών των
ανθρώπων στα διαφορετικά φυσικά,
κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα |
·
Κοινωνική και
πολιτική Αγωγή |
·
Η Κοινότητα ·
Η Πολιτεία/ το
Κράτος ·
Η οικογένεια ·
Η έννοια του
πολίτη ·
Το Δημοκρατικό
πολίτευμα |
·
Κοινωνικές
ανάγκες: Συμμετοχή-Συλλογικότητα ·
Το Κράτος :
Κανόνες, Νόμοι, Προστασία πολιτών… ·
Το Άτομο:
Δικαιώματα - Υποχρεώσεις
απέναντι στην οικογένεια, το σχολείο
την κοινωνία.. · Ο πολίτης-Καταναλωτής: δικαιώματα – Υποχρεώσεις / όρια ατομική – κοινωνικής ευθύνης κλπ |
·
Μελέτη
Περιβάλλοντος |
·
Ο κύκλος της
ζωής ·
Διαχείριση
ενεργειακών πηγών ·
Ρύπανση-μόλυνση ·
Συντήρηση
προστασία περιβάλλοντος ·
Περιβάλλον και
κατανάλωση |
·
Γνώση –
κατανόηση, ενδιαφέρον, ευαισθητοποίηση,
φροντίδα φυσικού και κοινωνικού
περιβάλλοντος ·
Εξήγηση –
ερμηνεία : διερεύνηση των αποτελεσμάτων
της ανθρώπινης παρέμβασης ·
Χρήση δεδομένων:
διακηρύξεις, αποφάσεις για το
περιβάλλον. Καταναλωτικές επιλογές και οικολογική πολιτική |