ΠΡΟΛΟΓΟΣ - INTRODUCTION

Το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για τη Διδακτική των Μαθηματικών και την Πληροφορική στην Εκπαίδευση, πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο από 1 έως 3 Οκτωβρίου 1999. Οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, (με τα τμήματα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μαθηματικό και Επιστήμης Υπολογιστών) και από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αποτελεί συνέχεια μιας πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Ευγενία Κολέζα και Τάσος Μικρόπουλος με τη συμπαράσταση του Καθηγητή Μιχάλη Δαμανάκη προέδρου τότε του ΠΤΔΕ τμήματος) και με τη σύμπραξη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (πρόεδρος ο Καθηγητής Θεόδωρος Εξαρχάκος). Η σειρά συνεχίστηκε με το 2ο συνέδριο το 1995 στη Λευκωσία από το Πανεπιστήμιο Κύπρου (Καθηγητής Γιώργος Φιλίππου) και το 3ο το 1997 στη Πάτρα από το Πανεπιστήμιο Πατρών (Καθηγητής Π. Πιντέλας).

Στο συνέδριο υπήρξε μεγάλη συμμετοχή, παρόλο το σύντομο διάστημα από την ανακοίνωση (Μάιος 1999) μέχρι τη πραγματοποίησή του. Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως οι ανακοινώσεις, η επικοινωνία και, γενικά, η όλη οργάνωση του διεξήχθη ηλεκτρονικά μέσω e-mail και INTERNET. Ίσως αυτός να είναι ένας λόγος για τον οποίο μεταξύ των εργασιών που υποβλήθηκαν, ο αριθμός των σχετικών με τη Πληροφορική εργασιών υπερτερούσε των άλλων συντριπτικά.

Στις εργασίες του 4ου συνεδρίου περιλαμβάνονται ομιλίες από 4 προσκεκλημένους ομιλητές, παρουσίαση 67 εργασιών (10 εκτός Ελλάδος) που υπέβαλλαν ερευνητές, οργάνωση 5 συζητήσεων (στρογγυλά τραπέζια), εκθέσεις βιβλίων, επιδείξεις διδακτικού υλικού και παρουσιάσεις εκπαιδευτικού λογισμικού.

Όλες οι εργασίες, οι οποίες υποβλήθηκαν υπέστησαν ανώνυμη κρίση από δύο τουλάχιστον κριτές. Οι 67 αποδεκτές εργασίες που παρουσιάστηκαν, είχαν δύο τουλάχιστον θετικές κρίσεις. Σε ένα μεγάλο (περίπου  70%) ποσοστό τους, υπήρξε αναθεώρηση σύμφωνα με τις υποδείξεις των κριτών. Στις αποδεκτές εργασίες περιλαμβάνεται και ένας πολύ περιορισμένος αριθμός εργασιών, οι οποίες, αν και δεν ήταν ακόμα σε ώριμο στάδιο ολοκλήρωσης, παρουσίαζαν, σύμφωνα με τους κριτές, ιδιαίτερο διδακτικό ενδιαφέρον. Το σύνολο των εργασιών που παρουσιάστηκαν αποτελούν το 40% περίπου των εργασιών που υποβλήθηκαν.  Στα πρακτικά περιέχονται όλες οι εργασίες που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο και που οι συγγραφείς των έστειλαν το αναθεωρημένο, σύμφωνα με τις υποδείξεις των κριτών, κείμενο. Κατά την εκτύπωση των πρακτικών, σε ορισμένες εργασίες παρουσιάζονται κάποιες ατέλειες στα σχήματα ή στις εικόνες. Αυτό οφείλεται είτε στο ότι οι εικόνες είναι έγχρωμες και στην ασπρόμαυρη εκτύπωση δεν απεικόνιζεται με σαφήνεια το περιεχόμενο τους, είτε στο ότι οι εικόνες δεν είναι ενσωματωμένες (embedded) στο κείμενο αλλά με αναφορά (link) στο αρχικό αρχείο στον υπολογιστή των συγγραφέων. Στη περίπτωση που για το λόγο αυτό, η εκτύπωση κάποιας εργασίας δημιουργεί προβλήματα, παρακαλώ τους συγγραφείς να με ενημερώσουν.

Στο συνέδριο ενεγράφησαν ως σύνεδροι 224 πρόσωπα.  Οι εργασίες του συνεδρίου  ήταν ανοιχτές και οι χώροι του προσβάσιμοι σε όλους. Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε περίπου άλλα 150 πρόσωπα, κυρίως εκπαιδευτικούς από την Κρήτη και φοιτητές – φοιτήτριες του Πανεπιστημίου, να συμμετέχουν επίσης στο συνέδριο. Ήταν μια επιλογή στα πλαίσια της αποστολής ενός ανοιχτού στην κοινωνία Πανεπιστημίου, αν και η επιλογή αυτή δημιούργησε σημαντικά οργανωτικά και οικονομικά προβλήματα.

Η μεγάλη συμμετοχή στο συνέδριο έδειξε το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό που υπάρχει στη χώρα μας καθώς και τις εργασίες που γίνονται. Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνεται και από τον μεγάλο αριθμό εκδηλώσεων (συνέδρια, ημερίδες, κλπ) με συναφή θέματα που έχουν έκτοτε πραγματοποιηθεί, κάτι που αν και είναι καταρχήν ευχάριστο, επιβάλλει και κάποια προσοχή ώστε να διατηρηθεί υψηλά το επιστημονικό επίπεδο των συνεδρίων.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου Κρήτης, (που διέθεσε και την υποδομή του σε μέσα, πόρους και ανθρώπινο δυναμικό), και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Θέλω να ευχαριστήσω τον τότε Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης, Καθηγητή Χρίστο Νικολάου, και τον τότε Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Καθηγητή Θεόδωρο Εξαρχάκο, για το ενδιαφέρον τους στην πραγματοποίηση του συνεδρίου. Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και οι ‘εκδόσεις ΕΛΛΗΝ’ συνεισέφεραν επίσης οικονομικά στην πραγματοποίηση του συνεδρίου και τους ευχαριστώ.

Θέλω επίσης να ευχαριστήσω τους Καθηγητές Δημήτρη Κουκουλομμάτη και Γεώργιο Τρούλη, τότε Πρόεδρο και  Αναπληρωτή Πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης για τη βοήθεια και συμπαράσταση τους στην οργάνωση του συνεδρίου.

Ευχαριστώ επίσης τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής, τους Κριτές των εργασιών, τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής και τη γραμματέα για τη συνεισφορά τους στην πραγματοποίηση του συνεδρίου. Ιδιαίτερη αναφορά θέλω να κάνω στην ανεκτίμητη βοήθεια του κ. Αντρέα Κόλλια, Διδάκτορα Επιστημών της Αγωγής και στην κ. Αθανασία Μαργετουσάκη, μεταπτυχιακή τότε φοιτήτρια, χωρίς την ουσιαστική βοήθεια των οποίων η επιτυχία του συνεδρίου θα ήταν αμφίβολη.

Ρέθυμνο, Άυγουστος 2000

Π. Γ. Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης