Περιεχόμενα

 

Χαιρετισμός

   Γ. Τρούλης, Καθηγητής, Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.

   

   Καλωσόρισμα
   Π. Γ. Μιχαηλίδης, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής.

   

   Εισαγωγή
   Π. Γ. Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης,

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - Κεντρικές Ομιλίες

Η εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες και η παιδεία του πολίτη στο σύγχρονο κόσμο - Παραδόσεις και προοπτικές.

Δημήτρης Ματθαίου

Η µετακλασική φυσική (και) στην εκπαιδευτική διαδικασία – Μια απόπειρα / πρόταση / εφαρµογή επαναπροσέγγισης της εκπαιδευτικής προσοµοίωσης και οπτικοποίησης του µικροκόσµου.

Γ. Θ. Καλκάνης

Επισκέψεις μαθητών σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία: διδακτικές και ερευνητικές όψεις

Πέτρος Π. Καριώτογλου

Η υπολογιστική μοντελοποίηση στη διδασκαλία και τη μάθηση των θετικών επιστημών

Κόμης Βασίλης, Ράπτης Αριστοτέλης

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - Ιστορία, Επιστημολογία και Φιλοσοφία των Φυσικών Επιστημών

Αντίληψη, γλώσσα και ποιοτική διδακτική προσέγγιση της κβαντικής φυσικής.

Πανδώρα Χατζηδάκη(*), Βασίλειος Καρακώστας

Η ιστορία του ήλεκτρου και του μαγνήτη στην αρχαία ελληνική σκέψη και o τρόπος αναφοράς της στα νεοελληνικά σχολικά εγχειρίδια Φυσικής του 18ου – 19ου αιώνα.

Δημήτριος Πατσόπουλος

Ο «μαγικός» μικρόκοσμος και η διδασκαλία του

Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

Προσεγγίσεις για τη Διδασκαλία της Κριτικής Σκέψης: Επιδράσεις στην Επιστημολογική Ανάπτυξη Φοιτητών/τριών

Νίκος Βαλανίδης, Χαρούλα Αγγελή (*)

Το Πρόβλημα της Φυσικής Πραγματικότητας στη Γνωσιοθεωρία του Κονστρουκτιβισμού

Κωνσταντίνος Δ. Σκορδούλης

Εκπαιδευτικοί και επιστήμονες δουλεύοντας μαζί: Μαθαίνοντας και κατανοώντας τη γλώσσα που ο καθένας χρησιμοποιεί

Β. Σβολόπουλος

Aπό την πληροφορία στη Γνώση (και πιθανόν στη Σοφία)

Γιάννης Χατζηγεωργίου*, Τζωρτζακάκης Γεώργιος

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - Προγράμματα Σπουδών, Βιβλία, Διδακτικό Υλικό

Πειράματα ηλεκτρισμού με απλά μέσα και αυτοσχέδιες συσκευές

Ι. Γάτσιος, Ν. Παπασταματίου*

Διαβάζοντας εικόνες σχολικών βιβλίων φυσικής γύρω από την ‘ενέργεια’: οι δυσκολίες των μαθητών και οι αντιδράσεις των διδασκόντων 

Φάνη Στυλιανίδου

Η περιβαλλοντική διάσταση μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος της επιστήμης στη δημοτική εκπαίδευση της Κύπρου 

Κατσίκης Απόστολος, Ζαχαρίου Αραβέλλα*.

Η ανάπτυξη του εννοιολογικού μοντέλου της ανάλυσης ενός φωτεινού αντικειμένου σε πολλές σημειακές πηγές και η επίδραση της στην κατανόηση εννοιών οπτικής

Ν. Καλυφόμματου, Κ. Π. Κωνσταντίνου (*)

Eννοιολογικές και συλλογιστικές δυσκολίες προϋπηρεσιακών εκπαιδευτικών σε σχέση με το φαινόμενο της μέρας-νύχτας

Xρ. Nικολάου, K. Π. Kωνσταντίνου (*)

Η Γεωγραφική Εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο - Συγκριτική θεώρηση

Απόστολος Κατσίκης

Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο καλλιέργειας επιστημονικής σκέψης στο δημοτικό σχολείο.

Ευαγγελία Κυριαζή, Παναγιώτα Κυριαζή – Κεφάλα, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου

«Ερευνώ και ανακαλύπτω» ομαδοσυνεργατική μάθηση στο δημοτικό σχολείο. Τα νέα βιβλία φυσικών επιστημών για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση 

Δρ. Σ. Σάββας(*), Ε. Παναγοπούλου, Ε. Αποστολάκης, Δρ. Σ. Σωτηρίου, Γ. Θ. Καλκάνης1

Συνοδευτικοί Οδηγοί για Εκπαιδευτικό Λογισμικό που αφορά σε Φυσικές Επιστήμες (Φυσική, Βιολογία) και Τεχνολογία: Περιγραφή και Αξιολόγηση 

Άννα Οικονόμου, Κώστας Μιτζήθρας, Δέσποινα Ιμβριώτη, Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης(*)

Προβληματισμοί και προτάσεις για το μάθημα «Τεχνολογία Επικοινωνιών» Β' τάξης Ενιαίου Λυκείου

Φώτης Ελ. Λαζαρίνης

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 - Πρώιμες Φυσικές έννοιες, εναλλακτικές αντιλήψεις, εννοιολογική αλλαγή, συναισθηματικοί παράγοντες στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Η κατανόηση της χημικής διάστασης της φωτοσύνθεσης από μαθητές γυμνάσιων της Αττικής

Γιώτα Μαρμαρωτή*, Ντία Γαλανοπούλου

Tεχνικές Συνέντευξης και Εγκυρότητα Αποτελεσμάτων: Εναλλακτικές Ιδέες Παιδιών για την Όραση και το Χρώμα των Σωμάτων

Παναγιώτης Λουκά, Νίκος Βαλανίδης (*)

De-constructing constructivism - Μια ψυχολογική θεώρηση της επικρατούσας επιστημολογίας

Ηλίας Καρασαββίδης

Η μετάβαση από τον μαγνητισμό στον ηλεκτρισμό, στις γεννήτριες και στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Διδακτική - πειραματική προσέγγιση και μελέτη περιπτώσεων μαθητών ΣΤ΄ τάξης

Μαλανδράκης Γεώργιος

Αντιλήψεις Μαθητών/τριών Γ Λυκείου για την Οξείδωση και την Καύση.

Νίκος Βαλανίδης (*), Αθανασία Νικολαϊδου

Μελέτη της επίδοσης προπτυχιακών φοιτητών του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου στον αιτιακό συλλογισμό 

E. Xριστοφόρου, Κ. Π. Κωνσταντίνου*

Ανάλυση μαθησιακών περιβαλλόντων στις Φυσικές Επιστήμες: Μια μελέτη περίπτωσης για τα ηλεκτρικά κυκλώματα.

Ν. Παπαδούρης, Κ. Π. Κωνσταντίνου(*)

Ιδέες και εναλλακτικές αντιλήψεις των παιδιών του δημοτικού σχολείου για τις έννοιες παραγωγός – καταναλωτής

Μπαγιάτη Ειρήνη

Παράγοντες που επηρεάζουν τις στάσεις των μαθητών για τις φυσικές επιστήμες

Κωνσταντίνος Παπαναστασίου

Οι στάσεις των μαθητών της Β΄ τάξης του Ενιαίου Λυκείου απέναντι στο μάθημα της Χημείας

Σάλτα Κατερίνα, Τζουγκράκη Χρύσα

Ντετερμινισμός και τυχαιότητα στη διδασκαλία μη γραμμικών δυναμικών συστημάτων

Δημήτριος Σταύρου (*), Michael Komorek, Reinders Duit

Οι εναλλακτικές αντιλήψεις των παιδιών, η εννοιολογική αλλαγή και η διάρκεια γνώσης από την διδασκαλία στο Δημοτικό στην έννοια της δύναμης

Κώτσης Θ. Κων/νος*, Κολοβός Χρήστος

Οι εναλλακτικές αντιλήψεις των παιδιών, η εννοιολογική αλλαγή και η διάρκεια γνώσης από την διδασκαλία στο Δημοτικό για φαινόμενα που στηρίζονται στον τρίτο νόμο του Νεύτωνα

Κώτσης Θ. Κων/νος*, Βέμης Κων/νος

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 - Στάσεις, αντιλήψεις και πρακτικές των Δασκάλων των Φυσικών Επιστημών.

Η καθοδήγηση και η διαμεσολάβηση ως στρατηγικές επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης στα πλαίσια των διδακτικών δραστηριοτήτων: η περίπτωση της έννοιας του βάρους

Κατερίνα Σκαμάγκα*, Κώστας Ραβάνης, Δημήτρης Κολιόπουλος

Τρισδιάστατη προσέγγιση της εξέλιξης του ωριαίου διδακτικού σχεδιασμού

Σπύρτου Άννα*, Καριώτογλου Πέτρος, Ψύλλος Δημήτρης

Αντιλήψεις και προσεγγίσεις νηπιαγωγών σχετικά με τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο: μία μελέτη περίπτωσης 

Α. Τζιμογιάννης

Ο Γαλιλαίος, ο Μπρεχτ και οι φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη

Φανή Σέρογλου

Οι ιδέες και οι δυσκολίες των φοιτητών σε θέματα διάθλασης του φωτός

Καλπία Βαΐα, Παύλος Μίχας *

Το σχολικό πείραμα χημείας (Σίγουρα ναι, αλλά πώς;)

Λεωνίδας Τζιανουδάκης

Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για τα περιβαλλοντικά ζητήματα και σχολικά βιβλία: Η περίπτωση του φαινομένου του θερμοκηπίου και του στρώματος του όζοντος

Δημητρίου Αναστασία

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 - Αναπαραστάσεις και νοητικά μοντέλα μαθητών για τις Φυσικές Επιστήμες

Ταλαντώσεις και κύματα: λάθη και παρανοήσεις

Ανδρέας Δ. Βαλαδάκης

Μοντέλα μαθητών για θερμότητα και θερμοκρασία

Μιχάλης Σκουμιός*, Βασιλεία Χατζηνικήτα

Οι απόψεις των μαθητών για τα άρθρα που εμφανίζονται στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο και αναφέρονται σε θέματα φυσικών επιστημών 

Κρυσταλλία Χαλκιά*, Αλεξία Φισφή

Διερεύνηση νοητικών μοντέλων για την ανάπτυξη - θρέψη των φυτών με εννοιολογική χαρτογράφηση και εκπαιδευτικό λογισμικό 

Εργαζάκη Μαρίντα(*), Κόμης Βασίλης, Ζόγκζα Βάσω

Διερεύνηση όψεων του επιστημονικού αλφαβητισμού: Η περίπτωση της νανοτεχνολογίας

Χρήστος Σιάχος, Βάσω Σπηλιωτοπούλου (*)

The development of 1st year education students’ ideas on energy, as a result of a specially constructed instruction.

G. S. Ioannidis, D. M. Garyfallidou(*), D. G. Vavougios

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 - Προσομοιώσεις και Ειδικά περιβάλλοντα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών

Σχεδιασμός Νέων Μαθησιακών Δραστηριοτήτων για τη Διδασκαλία Εννοιών και Φαινομένων του Ήχου, με την Υποστήριξη Αλληλεπιδραστικών Εκπαιδευτικών Λογισμικών

Κώστας Δ. Αρβανιτάκης (*), Ελευθέριος Ε. Τσουπάκης.

Γνωστικές Δυνατότητες Μαθητών Δημοτικού Σχολείου κατά τη Διερεύνηση Προσομοιωμένου Επιστημονικού Προβλήματος

Μαρία Παπαγεωργίου, Νίκος Βαλανίδης(*)

Προσομοιώσεις και Οπτικοποιήσεις στην Οικοδόμηση της Γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες

Τ. Α. Μικρόπουλος.

ΓΑΙΑ: Η μετάβαση από μία αναπαράσταση σε άλλες για τη διερευνητική μελέτη της Γης

Νίκος Δαπόντες, Γιάννης Κωτσάνης(*), Βασίλης Καραστάθης, Γιώργος Δάλκος

Μια πρόταση (απαραίτητα) επιστημοκεντρικών προσεγγίσεων  της εκπαιδευτικής διαδικασίας των φυσικών επιστημών, στο πλαίσιο της επιστημονικής μεθόδου και της συστημικής ανάλυσης, αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες.

Καλκάνης Θ. Γ., Στράγκα Σ. (*), Ιμβριώτη Δ., Δενδρινός Κ., Δημόπουλος Β., Πατρινόπουλος Μ., Τσαγκογέωργα Α.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8 - Ειδικά διδακτικά θέματα.

Προσδοκίες και αποτελέσματα από την επίσκεψη μαθητών/τριών στο Tεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Παπουτσίδης Μιχάλης(*), Καριώτογλου Πέτρος.

Η συμμετρία και η αξιοποίηση της ως εργαλείο στη διδακτική των Φυσικών Επιστήμων

Skountzos Pan., Skountzos Ant

Διερεύνηση μεθόδων για την καλύτερη εξοικείωση πρωτοετών φοιτητών Φυσικής στη διαδικασία της μέτρησης.

Αναστασία Χαντσαρίδου*, Χαρίτωνας Πολάτογλου

Συλλογή, Oργάνωση και Aνάλυση Δεδομένων από Mαθητές Δημοτικού

Άντρη Βρυώνη-Καλλίδη, Νίκος Βαλανίδης(*)

Μελέτη του ρόλου των αναπαραστάσεων στην κατανόηση της έννοιας του διανύσματος

Ι. Ιωάννου – Α. Γαγάτσης – Κ. Π. Κωνσταντίνου

Η δημιουργία μιας ποιοτικής κλίμακας με διάφορα επίπεδα επίδοσης σε σχέση με τις δεξιότητες ελέγχου μεταβλητών και σχεδιασμού πειραμάτων 

Μάριος Παπαευριπίδου, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου(*)

Αντιμετώπιση των δυσκολιών που αφορούν τη διδασκαλία των σεισμικών κυμάτων

Αγγελική Ρόκκα, Παύλος Μίχας (*)

Συγκριτική διερεύνηση μοντέλων επεξεργασίας πληροφοριών στη λύση προβληματων Χημείας με την συμβολή της θεωρίας πολυπλοκότητας 

Δημήτριος Σταμοβλάσης (*), Γεώργιος Τσαπαρλής

The Lab of Tomorrow Project: μια Εποικοδομιστική Προσέγγιση στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστήμων με Χρήση Τεχνολογιών Αιχμής

Δρ. Σ. Σωτηρίου(*), Δρ. Σ. Σάββας, Μ. Oρφανάκης, Ε. Αποστολάκης, Β. Τόλιας, Ι. Σταυράκης, Kαθ. Ν. Ουζούνογλου, Δρ. Ρ. Μακρή, Δρ. Μ. Γαργαλάκος, Π. Τσενές, Dr. C. Baber, Prof. H. E. Fischer, Dr. R. Tiemann

Μετρήσεις με Ιδιοκατασκευασμένες Πειραματικές Διατάξεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών

Τσίγκρης Μιλτιάδης(*), Π. Γ. Μιχαηλίδης

Ένα μοντέλο για την λύση προβλημάτων, μέρος II: μη ισχύς του μοντέλου με βάση γραμμικές και μη γραμμικές στατιστικές μεθόδους

Γεώργιος Τσαπαρλής, (*), Δημήτριος Σταμοβλάσης, Μαργαρίτα Κουσαθανά

Κατηγοριοποίηση προβλημάτων χημικής ισορροπίας με χρήση χαρτών εννοιών: Επίδραση στην επίδοση των μαθητών

Αντώνιος Μπάκολης, Δημήτριος Σταμοβλάσης, Γεώργιος Τσαπαρλής

Ένα δοκίμιο αξιολόγησης της κατανόησης εννοιών αστρονομίας

Xρ. Νικολάου, K. Π. Κωνσταντίνου (*)

Η συμμετοχή των μαθητών σε δραστηριότητες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης

Μιχαηλίδης Παναγιώτης, Κιμιωνής Γεώργιος*, Χαραλαμπίδου Φωτεινή

Μια πρόταση για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών 

Παναγιώτης Κουμαράς

Αλγοριθμική και νοηματική μάθηση της χημείας: η περίπτωση των πανελλαδικών εξετάσεων γενικής παιδείας 1999

Γεώργιος Τσαπαρλής, Δημήτριος Σταμοβλάσης, Χαράλαμπος Καμηλάτος, Εριφύλη Ζαρωτιάδου, Δημήτριος Παπαοικονόμου 

Περίθλαση φωτός από συμπαγή δίσκο (CD): Μέτρηση της απόστασης των γραμμών (tracks) στην επιφάνεια ενός CD. Ένα πείραμα με απλά μέσα ως εργαστηριακή άσκηση φυσικής

Ιωάννης Α. Σιανούδης

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9 - Οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και/ή των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση.

Η χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης για τη μελέτη των αναπαραστάσεων των μαθητών του Δημοτικού σχολείου για το Διαδίκτυο 

Γουμενάκης Ιωάννης, Κόμης Βασίλης.

Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού για την Εισαγωγή Χαρτογραφικών Εννοιών σε Μαθητές Γυμνασίου

Ευανθία Μιχαηλίδου (*), Βύρωνας Νάκος, Βασιλική Φιλιππακοπούλου

Συμμετοχή Καθηγητών και Μαθητών στην Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού

Βικτώρια Τσιρίγκα(*), Μαρία Βίρβου

Teaching Communication Technology in Primary School

Kiili Kristian (*),Vasama Juha

Η χρήση της τεχνολογίας της πληροφορίας και της επικοινωνίας στο σχολείο: μελέτη πέντε περιπτώσεων

Π. Κυνηγός, Α. Βαβουράκη, Χ. Ιωαννίδης, Π. Παπαϊωάννου, Γ. Ψυχάρης.

Αυτόματη προσαρμογή των διδακτικών αποφάσεων στις ανάγκες του μαθητή: Η περίπτωση του συστήματος διδασκαλίας της τεχνολογίας λογισμικού από απόσταση

Μαρία Βίρβου(*), Βικτώρια Τσιρίγκα, Μαρία Μουντρίδου

Αρχές σχεδίασης Εκπαιδευτικού Λογισμικού και διερεύνηση ένταξής του στη Διδακτική Διαδικασία

Γεώργιος Χρ. Παπαδόπουλος (*), Χαρίτων Πολάτογλου

Εργαλεία και τεχνικές ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού προσομοιώσεων

Τρανώρης Χρήστος, Κόμης Βασίλης, Θραμπουλίδης Κλεάνθης, Φείδας Χρήστος, Αβούρης Νίκος

Η Παιδαγωγική Έρευνα για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα και η Επίδραση των Νέων Τεχνολογιών

Χαρά Αθανασάκη – Μιχαηλίδου

Ένταξη των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική πρακτική: Μελέτη περίπτωσης σε σχολείο εφαρμογής του Project NIMIS. Η οπτική των εκπαιδευτικών αντιλήψεων και πρακτικών

Τζωρτζακάκης Γεώργιος

ICTs-related policies and their impact on compulsory education: the cases of England and the Netherlands

Andreas Kollias

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10 - Ανοικτή και από Απόσταση εκπαίδευση

Εκπαίδευση από Απόσταση στις Φυσικές Επιστήμες Τα προγράμματα E-Hermes και Youra: Εφαρμογή και Αξιολόγηση

Δρ. Σ. Σωτηρίου, Ε. Μάλλιου, Ε. Αποστολάκης(*), Δρ. Σ. Σάββας, Δρ. Μ. Σαρρής, Ε. Παναγοπούλου, Β. Τόλιας, Γ.Θ. Καλκάνης, M. Sperka

Ο ‘ΟΔΥΣΣΕΑΣ’ στο Πανηγύρι της Επιστήμης: Ένα Πρόγραμμα Εξ’ αποστάσεως Διδασκαλίας του Μαθήματος των Φυσικών Επιστημών σε Δημοτικά Σχολεία της Κύπρου

Παναγιώτης Σ. Aναστασιάδης (*),Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου, Αγάθη Ελευθερίου, Χριστιάνα Φιλιππίδου, Μιχάλης Χριστοφίδης, Μαρία Ι. Αχιλλέως, A. Σεβαστίδου

Εργαστηριακές Ασκήσεις Ηλεκτρονικής Φυσικής και εφαρμογή και έλεγχός τους σε περιβάλλον Ανοιχτής εξ’ Αποστάσεως Εκπαίδευσης

Ν. Κονοφάος

Εκπαίδευση μέσω του Παγκόσμιου Ιστού: Θεωρία και πράξη

Τσολακίδης Κ*., Σκούρτης Σ., Καβουκλής Γ., Αμπαρτζόγλου Μ., Φωκίδης Μ.

Η νέα τεχνολογία στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Σπύρος Πανέτσος

Παιδαγωγικές παράμετροι για την υποστήριξη εξατομικευμένων μαθησιακών προτιμήσεων από ένα προσαρμοζόμενο web-based εκπαιδευτικό περιβάλλον

Αθανάσιος Γιουβανάκης (*), Κωνσταντίνος Ταραμπάνης, Δέσποινα Μπούσιου, Χάιδω Σαμαρά

Γεωγραφική και περιβαλλοντική εκπαίδευση δια της εξ αποστάσεως μάθησης

Νίκος Λαμπρινός

Αξιολόγηση διαδικασίας αυτο-μόρφωσης στην γνωστική περιοχή της ‘άνωσης’και σε περιβάλλον ανοικτής και από απόσταση μάθησης

Τάσος Μολοχίδης*, Δημήτρης Ψύλλος

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11 - Διδακτική της Πληροφορικής.

Αναπαραστάσεις των μαθητών/ριών Γυμνασίου σε σχέση με το Διαδίκτυο

Μ. Παπαστεργίου, Χ. Σολομωνίδου(*)

Η οριοθέτηση του διδακτικού συμβολαίου στην Πληροφορική. Μια διερεύνηση στο πλαίσιο του Ενιαίου Λυκείου.

Α. Τζιμογιάννης

A comparison between the ideas about computers, as held by acting teachers and by students training to become teachers, after some initial IT training

G. S. Ioannidis*, D. G. Vavougios, D. M. Garyfallidou, and C. T. Panagiotakopoulos

Διερεύνηση της χρήσης λογισμικού και υπηρεσιών του Διαδικτύου από πρωτοετείς φοιτητές στο πλαίσιο ενός εισαγωγικού μαθήματος στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές

Μ. Παπαστεργίου

Κύκλος Ζωής Λογισμικού για ένα Ευφυές Περιβάλλον Εκμάθησης

Μαρία Βίρβου(*), Κατερίνα Καμπάση

Οι συμμετοχικές μέθοδοι διδασκαλίας ως διδακτική προσέγγιση της Πληροφορικής στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση: μια μελέτη περίπτωσης 

Παναγιώτης Πολίτης*, Βασίλης Κόμης, Χρήστος Κοίλιας

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12 - Εφαρμογές Πληροφορικής στην Εκπαίδευση.

Πρακτικές Υλοποίησης Προγραμμάτων ΤΠΕ για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα: Απολογισμός και συμπεράσματα χρήσης για την τελευταία δεκαετία

Δρ. Δημήτριος Μητάκος(*), Δρ. Θεόδωρος Μητάκος

Διδασκαλία της επιστήμης στο δημοτικό σχολείο με αξιοποίηση του ΗΥ: προστιθέμενη αξία και αποτελέσματα.

Παύλος Ρήγας, Νίκος Βαλανίδης(*)

Εργαστηριακές ασκήσεις Φυσικής

Μαυροματάκης Φώτης(*), Τζανάκης Γιώργος

Αντιμετώπιση δυσκολιών που αφορούν τη διδασκαλία των σχετικών κινήσεων

Παύλος Μίχας

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13 - Προσομοιώσεις με Η/Υ στην Εκπαίδευση

Η χρήση των προσομοιώσεων στην καλλιέργεια δεξιοτήτων συλλογισμού: ένα παράδειγμα από το σχεδιασμό πειραμάτων

Μάριος Παπαευριπίδου, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου(*)

Η αναδόμηση προυπαρχουσών αντιλήψεων των μαθητών/τριών της Γ΄ Γυμν. στο νόμο της αδράνειας με τη χρήση ειδικά σχεδιασμένων προσομοιώσεων 

Α. Λουκά*, Δ. Καραγεώργος, Στ. Πατάπης, Χρ. Κυνηγός

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14 – Oι Νέες Τεχνολογίες στην αντιμετώπιση ειδικών διδακτικών αναγκών.

Πειραματικός έλεγχος ενός φυσικού νόμου στο εργαστήριο νέων τεχνολογιών: η περίπτωση της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής 

Κωνσταντίνος Παπαμιχάλης, Παναγιώτης Δημητριάδης(*), Λαμπρινή Παπατσίμπα

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 15 – Συμπόσια.

Εργαστηριακά κέντρα φυσικών επιστημών (ΕΚΦΕ): Ο θεσμός από διάφορες οπτικές γωνίες.

Ομιλητές: Αντωνιάδου Νανά, Μαργαρίτης Αντώνης, Λεβεντάκης Γιάννης, Παπασταματίου Νίκος, Μαρκογιαννάκης Δήμος 

Συντονιστής: Λεωνίδας Τζιανουδάκης.

Διδασκαλία βασικών εννοιών της Φυσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και με χρήση Νέων Τεχνολογιών/Μια πρόταση αναλυτικού προγράμματος 

Οργανωτές: Παναγιώτης Δημητριάδης, Λαμπρινή Παπατσίμπα

Συζητητής: Γεώργιος Θ. Καλκάνης

Συμμετέχοντες: Διονύσης Αρβανιτάκης, Στυλιανή Θωμαδάκη, Δέσποινα Ιμβριώτη, Αγνή Παύλου, Μιχάλης Σκαλοχωρίτης.

Μια Εκπαιδευτική προσέγγιση της λειτουργία των φυτών μέσα από φυσικές αρχές και διαδικασίες: Φωτοσύνθεση, Αναπνοή, Διαπνοή - Προσομοιώσεις των μικροσκοπικών διαδικασιών και μετρήσεις των φυσικών ποσοτήτων με Η/Υ μέσω αισθητήρων

Ματθαίος Πατρινόπουλος, Σοφία Στράγκα, Ιωάννης Κωνσταντινίδης, Σπύρος Καρούμπαλης, Γεώργιος Θ. Καλκάνης

Μια εκπαιδευτική προσέγγιση θερμικών και φωτεινών αποτελεσμάτων  του ηλεκτρικού ρεύματος σε μεταλλικούς αγωγούς με έναυσμα καθημερινές τεχνολογικές εφαρμογές σε φοιτητές του Π.Τ.Δ.Ε. – Το διμεταλλικό έλασμα, η τηκόμενη ασφάλεια, ο λαμπτήρας πυράκτωσης

Κ. Δενδρινός, Β. Δημόπουλος, Δ. Ιμβριώτη, Α. Τσαγκογέωργα, Π. Τσάκωνας, A. Νικολόπουλος, Γ.Θ. Καλκάνης (*)

Η οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή ως μέσο αλλά και αντικείμενο εκπαιδευτικής προσέγγισης των φαινομένων της θερμιονικής εκπομπής, της επίδρασης ηλεκτρικού και μαγνητικού πεδίου σε δέσμη ηλεκτρονίων, του φθορισμού και της δημιουργίας των χρωμάτων με τη βοήθεια αισθητήρων, απτήρων και οπτικών αναπαραστάσεων του μικρόκοσμου

Δημήτρης Ι. Σωτηρόπουλος, Αθανάσιος Βελέντζας, Βασιλική Σερέπα, Κυριακή Δημητριάδη, Βασίλειος Δημόπουλος, Γεώργιος Θεoφ. Καλκάνης (*)

Μια εκπαιδευτική πρόταση για τη διδασκαλία / εργαστηριακή πρακτική της τριβής μεταξύ στερεών σωμάτων με προσομοίωση του μικρόκοσμου και διασύνδεσης της εργαστηριακής διάταξης με τον Η/Υ μέσω προσομοιώσεων

Ματθαίος Πατρινόπουλος, Σάββας Οβαδίας, Βασίλειος Δημόπουλος, Γεώργιος Θ. Καλκάνης

Πρόταση εργαστηριακών ασκήσεων και εκπαιδευτικού λογισμικού για τη διδασκαλία του βρασμού, σε δημοτικό / γυμνάσιο, με χρήση αισθητήρων και οπτικοποιήσεων

Ελένη Φέγγου,  Άννα Οικονόμου, Σαράντος Οικονομίδης, Ιωάννης Σταράκης, Βασίλης Τόλιας, Αθηνά Τρελοπούλου, Ευαγγελία Μπάλλα,  Βασίλης Δημόπουλος, Παναγιώτης Δημητριάδης, Γεώργιος Καλκάνης (*)