Περιεχόμενα
Γ. Τρούλης, Καθηγητής, Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Καλωσόρισμα
Π. Γ. Μιχαηλίδης,
Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής.
Εισαγωγή
Π. Γ. Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - Κεντρικές Ομιλίες
Δημήτρης Ματθαίου
Γ. Θ. Καλκάνης
Επισκέψεις μαθητών σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία: διδακτικές και ερευνητικές όψεις
Πέτρος Π. Καριώτογλου
Η υπολογιστική μοντελοποίηση στη διδασκαλία και τη μάθηση των θετικών επιστημών
Κόμης Βασίλης, Ράπτης Αριστοτέλης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - Ιστορία, Επιστημολογία και Φιλοσοφία των Φυσικών Επιστημών
Αντίληψη, γλώσσα και ποιοτική διδακτική προσέγγιση της κβαντικής φυσικής
Πανδώρα Χατζηδάκη(*), Βασίλειος Καρακώστας
Δημήτριος Πατσόπουλος
Ο «μαγικός» μικρόκοσμος και η διδασκαλία του
Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας
Νίκος Βαλανίδης, Χαρούλα Αγγελή (*)
Το Πρόβλημα
της Φυσικής Πραγματικότητας στη Γνωσιοθεωρία του Κονστρουκτιβισμού
Κωνσταντίνος Δ. Σκορδούλης
Β. Σβολόπουλος
Aπό την πληροφορία στη Γνώση (και
πιθανόν στη Σοφία)
Γιάννης Χατζηγεωργίου*, Τζωρτζακάκης Γεώργιος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - Προγράμματα Σπουδών, Βιβλία, Διδακτικό Υλικό
Πειράματα
ηλεκτρισμού με απλά μέσα και αυτοσχέδιες συσκευές
Ι. Γάτσιος, Ν. Παπασταματίου*
Φάνη Στυλιανίδου
Κατσίκης Απόστολος, Ζαχαρίου Αραβέλλα*
Ν. Καλυφόμματου, Κ. Π. Κωνσταντίνου (*)
Xρ. Nικολάου, K. Π. Kωνσταντίνου (*)
Η Γεωγραφική
Εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο - Συγκριτική θεώρηση
Απόστολος Κατσίκης
Το Πανηγύρι της Επιστήμης ως μέσο
καλλιέργειας επιστημονικής σκέψης στο δημοτικό σχολείο
Ευαγγελία Κυριαζή, Παναγιώτα Κυριαζή – Κεφάλα, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου
Δρ. Σ. Σάββας(*), Ε. Παναγοπούλου, Ε. Αποστολάκης, Δρ. Σ. Σωτηρίου, Γ. Θ.
Καλκάνης1
Άννα Οικονόμου, Κώστας Μιτζήθρας, Δέσποινα Ιμβριώτη, Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης(*)
Προβληματισμοί και
προτάσεις για το μάθημα «Τεχνολογία Επικοινωνιών» Β' τάξης Ενιαίου Λυκείου
Φώτης Ελ. Λαζαρίνης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 - Πρώιμες Φυσικές έννοιες, εναλλακτικές αντιλήψεις, εννοιολογική
αλλαγή, συναισθηματικοί παράγοντες στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών
Η κατανόηση της
χημικής διάστασης της φωτοσύνθεσης από μαθητές γυμνάσιων της Αττικής
Γιώτα Μαρμαρωτή*, Ντία Γαλανοπούλου
Παναγιώτης Λουκά, Νίκος Βαλανίδης (*)
De-constructing
constructivism - Μια ψυχολογική θεώρηση της επικρατούσας επιστημολογίας
Ηλίας Καρασαββίδης
Μαλανδράκης Γεώργιος
Αντιλήψεις Μαθητών/τριών Γ
Λυκείου για την Οξείδωση και την Καύση
Νίκος Βαλανίδης (*),
Αθανασία Νικολαϊδου
E. Xριστοφόρου, Κ. Π. Κωνσταντίνου*
Ν. Παπαδούρης, Κ. Π. Κωνσταντίνου(*)
Μπαγιάτη Ειρήνη
Παράγοντες που
επηρεάζουν τις στάσεις των μαθητών για τις φυσικές επιστήμες
Κωνσταντίνος Παπαναστασίου
Οι στάσεις των
μαθητών της Β΄ τάξης του Ενιαίου Λυκείου απέναντι στο μάθημα της Χημείας
Σάλτα Κατερίνα, Τζουγκράκη Χρύσα
Ντετερμινισμός και
τυχαιότητα στη διδασκαλία μη γραμμικών δυναμικών συστημάτων
Δημήτριος Σταύρου (*), Michael Komorek, Reinders Duit
Κώτσης Θ. Κων/νος*, Κολοβός Χρήστος
Κώτσης Θ. Κων/νος*, Βέμης Κων/νος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 - Στάσεις, αντιλήψεις και πρακτικές των
Δασκάλων των Φυσικών Επιστημών
Κατερίνα Σκαμάγκα*, Κώστας Ραβάνης, Δημήτρης Κολιόπουλος
Τρισδιάστατη
προσέγγιση της εξέλιξης του ωριαίου διδακτικού σχεδιασμού
Σπύρτου Άννα*, Καριώτογλου Πέτρος, Ψύλλος Δημήτρης
Α. Τζιμογιάννης
Ο Γαλιλαίος, ο Μπρεχτ και οι φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση του πολίτη
Φανή Σέρογλου
Οι ιδέες και οι δυσκολίες των φοιτητών σε θέματα διάθλασης του φωτός
Καλπία Βαΐα, Παύλος Μίχας *
Το σχολικό πείραμα χημείας (Σίγουρα ναι, αλλά πώς;)
Λεωνίδας Τζιανουδάκης
Δημητρίου Αναστασία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 - Αναπαραστάσεις και νοητικά μοντέλα μαθητών για τις Φυσικές Επιστήμες
Ταλαντώσεις και κύματα: λάθη και παρανοήσεις
Ανδρέας Δ. Βαλαδάκης
Μοντέλα μαθητών για θερμότητα και θερμοκρασία
Μιχάλης Σκουμιός*, Βασιλεία Χατζηνικήτα
Κρυσταλλία Χαλκιά*, Αλεξία Φισφή
Εργαζάκη Μαρίντα(*), Κόμης Βασίλης, Ζόγκζα Βάσω
Διερεύνηση όψεων του επιστημονικού αλφαβητισμού: Η περίπτωση της νανοτεχνολογίας
Χρήστος Σιάχος, Βάσω Σπηλιωτοπούλου (*)
G. S. Ioannidis, D. M. Garyfallidou(*), D. G. Vavougios
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 - Προσομοιώσεις και Ειδικά περιβάλλοντα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Κώστας Δ. Αρβανιτάκης (*), Ελευθέριος Ε. Τσουπάκης
Μαρία Παπαγεωργίου, Νίκος Βαλανίδης(*)
Προσομοιώσεις και Οπτικοποιήσεις στην Οικοδόμηση της Γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
Τ. Α. Μικρόπουλος
ΓΑΙΑ: Η μετάβαση από μία αναπαράσταση σε άλλες για τη διερευνητική μελέτη της Γης
Νίκος Δαπόντες, Γιάννης Κωτσάνης(*), Βασίλης Καραστάθης, Γιώργος Δάλκος
Καλκάνης Θ. Γ., Στράγκα Σ. (*), Ιμβριώτη Δ., Δενδρινός Κ., Δημόπουλος Β., Πατρινόπουλος Μ., Τσαγκογέωργα Α.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8 - Ειδικά διδακτικά θέματα
Προσδοκίες και αποτελέσματα από την επίσκεψη μαθητών/τριών στο Tεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Παπουτσίδης Μιχάλης(*), Καριώτογλου Πέτρος
Η συμμετρία και η αξιοποίηση της ως εργαλείο στη διδακτική των Φυσικών Επιστήμων
Skountzos Pan., Skountzos Ant
Αναστασία Χαντσαρίδου*, Χαρίτωνας Πολάτογλου
Συλλογή, Oργάνωση και Aνάλυση Δεδομένων από Mαθητές Δημοτικού
Άντρη Βρυώνη-Καλλίδη, Νίκος Βαλανίδης(*)
Μελέτη του ρόλου των αναπαραστάσεων στην κατανόηση της έννοιας του διανύσματος
Ι. Ιωάννου – Α. Γαγάτσης – Κ. Π. Κωνσταντίνου
Μάριος Παπαευριπίδου, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου(*)
Αντιμετώπιση των δυσκολιών που αφορούν τη διδασκαλία των σεισμικών κυμάτων
Αγγελική Ρόκκα, Παύλος Μίχας (*)
Δημήτριος Σταμοβλάσης (*), Γεώργιος Τσαπαρλής
Δρ. Σ. Σωτηρίου(*), Δρ. Σ. Σάββας, Μ. Oρφανάκης, Ε. Αποστολάκης, Β. Τόλιας, Ι. Σταυράκης, Kαθ. Ν. Ουζούνογλου, Δρ. Ρ. Μακρή, Δρ. Μ. Γαργαλάκος, Π. Τσενές, Dr. C. Baber, Prof. H. E. Fischer, Dr. R. Tiemann
Μετρήσεις με Ιδιοκατασκευασμένες Πειραματικές Διατάξεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Τσίγκρης Μιλτιάδης(*), Π. Γ. Μιχαηλίδης
Γεώργιος Τσαπαρλής, (*), Δημήτριος Σταμοβλάσης, Μαργαρίτα Κουσαθανά
Αντώνιος Μπάκολης, Δημήτριος Σταμοβλάσης, Γεώργιος Τσαπαρλής
Ένα δοκίμιο αξιολόγησης της κατανόησης εννοιών αστρονομίας
Xρ. Νικολάου, K. Π. Κωνσταντίνου (*)
Η συμμετοχή των μαθητών σε δραστηριότητες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης
Μιχαηλίδης Παναγιώτης, Κιμιωνής Γεώργιος*, Χαραλαμπίδου Φωτεινή
Παναγιώτης Κουμαράς
Γεώργιος Τσαπαρλής, Δημήτριος Σταμοβλάσης, Χαράλαμπος Καμηλάτος, Εριφύλη Ζαρωτιάδου, Δημήτριος Παπαοικονόμου
Ιωάννης Α. Σιανούδης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9 - Οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και/ή των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση
Γουμενάκης Ιωάννης, Κόμης Βασίλης
Ευανθία Μιχαηλίδου (*), Βύρωνας Νάκος, Βασιλική Φιλιππακοπούλου
Συμμετοχή Καθηγητών και Μαθητών στην Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Βικτώρια Τσιρίγκα(*), Μαρία Βίρβου
Teaching Communication Technology in Primary School
Kiili Kristian (*),Vasama Juha
Η χρήση της τεχνολογίας της πληροφορίας και της επικοινωνίας στο σχολείο: μελέτη πέντε περιπτώσεων
Π. Κυνηγός, Α. Βαβουράκη, Χ. Ιωαννίδης, Π. Παπαϊωάννου, Γ. Ψυχάρης
Μαρία Βίρβου(*), Βικτώρια Τσιρίγκα, Μαρία Μουντρίδου
Αρχές σχεδίασης Εκπαιδευτικού Λογισμικού και διερεύνηση ένταξής του στη Διδακτική Διαδικασία
Γεώργιος Χρ. Παπαδόπουλος (*), Χαρίτων Πολάτογλου
Εργαλεία και τεχνικές ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού προσομοιώσεων
Τρανώρης Χρήστος, Κόμης Βασίλης, Θραμπουλίδης Κλεάνθης, Φείδας Χρήστος, Αβούρης Νίκος
Η Παιδαγωγική Έρευνα για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα και η Επίδραση των Νέων Τεχνολογιών
Χαρά Αθανασάκη – Μιχαηλίδου
Τζωρτζακάκης Γεώργιος
Andreas Kollias
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10 - Ανοικτή και από Απόσταση εκπαίδευση
Δρ. Σ. Σωτηρίου, Ε. Μάλλιου, Ε. Αποστολάκης(*), Δρ. Σ. Σάββας, Δρ. Μ. Σαρρής, Ε. Παναγοπούλου, Β. Τόλιας, Γ.Θ. Καλκάνης, M. Sperka
Παναγιώτης Σ. Aναστασιάδης (*),Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου, Αγάθη Ελευθερίου, Χριστιάνα Φιλιππίδου, Μιχάλης Χριστοφίδης, Μαρία Ι. Αχιλλέως, A. Σεβαστίδου
Ν. Κονοφάος
Εκπαίδευση μέσω του Παγκόσμιου Ιστού: Θεωρία και πράξη
Τσολακίδης Κ*., Σκούρτης Σ., Καβουκλής Γ., Αμπαρτζόγλου Μ., Φωκίδης Μ.
Η νέα τεχνολογία στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
Σπύρος Πανέτσος
Αθανάσιος Γιουβανάκης (*), Κωνσταντίνος Ταραμπάνης, Δέσποινα Μπούσιου, Χάιδω Σαμαρά
Γεωγραφική και περιβαλλοντική εκπαίδευση δια της εξ αποστάσεως μάθησης
Νίκος Λαμπρινός
Τάσος Μολοχίδης*, Δημήτρης Ψύλλος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11 - Διδακτική της Πληροφορικής
Αναπαραστάσεις των μαθητών/ριών Γυμνασίου σε σχέση με το Διαδίκτυο
Μ. Παπαστεργίου, Χ. Σολομωνίδου(*)
Α. Τζιμογιάννης
G. S. Ioannidis*, D. G. Vavougios, D. M. Garyfallidou, and C. T. Panagiotakopoulos
Μ. Παπαστεργίου
Κύκλος Ζωής Λογισμικού για ένα Ευφυές Περιβάλλον Εκμάθησης
Μαρία Βίρβου(*), Κατερίνα Καμπάση
Παναγιώτης Πολίτης*, Βασίλης Κόμης, Χρήστος Κοίλιας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12 - Εφαρμογές Πληροφορικής στην Εκπαίδευση
Δρ. Δημήτριος Μητάκος(*), Δρ. Θεόδωρος Μητάκος
Παύλος Ρήγας, Νίκος Βαλανίδης(*)
Εργαστηριακές ασκήσεις Φυσικής
Μαυροματάκης Φώτης(*), Τζανάκης Γιώργος
Αντιμετώπιση
δυσκολιών που αφορούν τη διδασκαλία των σχετικών κινήσεων
Παύλος Μίχας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13 - Προσομοιώσεις με Η/Υ στην Εκπαίδευση
Μάριος Παπαευριπίδου, Κωνσταντίνος Π. Κωνσταντίνου(*)
Α. Λουκά*, Δ. Καραγεώργος, Στ. Πατάπης, Χρ. Κυνηγός
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14 – Oι Νέες Τεχνολογίες στην αντιμετώπιση ειδικών διδακτικών αναγκών
Κωνσταντίνος Παπαμιχάλης, Παναγιώτης Δημητριάδης(*), Λαμπρινή Παπατσίμπα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 15 – Συμπόσια
Εργαστηριακά κέντρα φυσικών επιστημών (ΕΚΦΕ): Ο θεσμός από διάφορες οπτικές γωνίες
Ομιλητές: Αντωνιάδου Νανά, Μαργαρίτης Αντώνης, Λεβεντάκης Γιάννης, Παπασταματίου Νίκος, Μαρκογιαννάκης Δήμος
Συντονιστής: Λεωνίδας Τζιανουδάκης
Οργανωτές: Παναγιώτης Δημητριάδης, Λαμπρινή Παπατσίμπα
Συζητητής: Γεώργιος Θ. Καλκάνης
Συμμετέχοντες: Διονύσης Αρβανιτάκης, Στυλιανή Θωμαδάκη, Δέσποινα Ιμβριώτη, Αγνή Παύλου, Μιχάλης Σκαλοχωρίτης.
Ματθαίος Πατρινόπουλος, Σοφία Στράγκα, Ιωάννης Κωνσταντινίδης, Σπύρος Καρούμπαλης, Γεώργιος Θ. Καλκάνης
Κ. Δενδρινός, Β. Δημόπουλος, Δ. Ιμβριώτη, Α. Τσαγκογέωργα, Π. Τσάκωνας, A. Νικολόπουλος, Γ.Θ. Καλκάνης (*)
Δημήτρης Ι. Σωτηρόπουλος, Αθανάσιος Βελέντζας, Βασιλική Σερέπα, Κυριακή Δημητριάδη, Βασίλειος Δημόπουλος, Γεώργιος Θεoφ. Καλκάνης (*)
Ματθαίος Πατρινόπουλος, Σάββας Οβαδίας, Βασίλειος Δημόπουλος, Γεώργιος Θ.
Καλκάνης
Ελένη Φέγγου, Άννα Οικονόμου, Σαράντος Οικονομίδης, Ιωάννης Σταράκης, Βασίλης Τόλιας, Αθηνά Τρελοπούλου, Ευαγγελία Μπάλλα, Βασίλης Δημόπουλος, Παναγιώτης Δημητριάδης, Γεώργιος Καλκάνης (*)